Антикорупційні заходи

Антикорупційна діяльність в ХНМУ

У Харківському національному медичному університеті проводиться планомірна та неухильна робота щодо дотримання вимог антикорупційного законодавства:

Питання посилення роботи з профілактики та запобігання проявам посадових зловживань, хабарництва та інших негативів знаходяться у колі постійної уваги з боку адміністрації університету та проводиться відповідно до оновленої редакції Антикорупційної програми Харківського національного медичного університету, затвердженої  наказом  ХНМУ №189 від 29.08.2025  і  Плану заходів, спрямованих на запобігання та виявлення корупції на 2025 р., затвердженого наказом ХНМУ № 317-адм від 31.12.2024 р.

Відповідно до цього плану елементами профілактики та запобігання проявам посадових зловживань, хабарництва в університеті є:

  • проведення профілактично-роз’яснювальної роботи з викладачами, співробітниками та  особами, що навчаються в університеті, спрямованої на формування сталого усвідомлення неприпустимості вчинення корупційних діянь та інших видів правопорушень;
  • відділом кадрів спільно з юридичним відділом університету систематично здійснюється моніторинг відділів, кафедр та інших підрозділів університету щодо можливого реального чи потенційного конфлікту інтересів; під час прийому на роботу та переведення працівників враховуються вимоги антикорупційного законодавства із вказаного питання;
  • заповнення працівниками університету декларацій про майно, доходи та витрати і зобов’язання фінансового характеру;
  • впроваджено застосування колегіальної процедури при визначенні тендерним комітетом процедур державних закупівель товарів, послуг, робіт за бюджетні кошти університету та здійснення державних закупівель, надання адміністративних послуг тощо;
  • запровадження на веб-сайті університету «Скринька довіри», що дозволяє проводити постійний аналіз заяв, що надходять на її адресу з метою профілактики та запобігання посадових зловживань та хабарництва.

Актуальні питання щодо запобігання корупції в університеті оперативно розглядаються на службових нарадах керівного складу, на зустрічах зі студентським активом. До роботи залучено Студентську раду та студентський профком університету з метою  формування студентської суспільної думки й виховання традиційно правильного рішення ділових (навчальних) відносин.

В.о. Уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупції в ХНМУ — провідний юрисконсульт юридичного відділу Павлюк Алла Василівна, ypovnovazheniu@knmu.edu.ua,
тел. (057) 702-72-10.

Контактна інформація
Анонімна гаряча лінія для повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень в ХНМУ
Скринька довіри
dovira@knmu.edu.ua
Роз’яснення щодо питань запобігання конфлікту інтересів

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) вдосконалило методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» (Закон)  у питаннях запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, дотримання обмежень щодо запобігання корупції,  застосування актів законодавства з питань етичної поведінки.

Запровадження ефективних систем запобігання та врегулювання конфлікту інтересів і їх належне застосування є важливим заходом запобігання корупції в цілому та корупційним правопорушенням зокрема.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про запобігання корупції»,

Потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону).

Реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону).

Приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях (ст. 1 Закону).

Враховуючи наведені визначення, конфлікт інтересів може існувати у особи в ситуації, коли одночасно наявні такі його складові:

  • в особи є приватний інтерес;
  • в особи наявні службові повноваження, під час реалізації яких вона може на власний розсуд вчиняти дії, приймати рішення саме з питання, у якому в неї наявний приватний інтерес;
  • такі службові повноваження мають дискреційний характер (тобто є такими, коли особа може на власний розсуд обирати з кількох юридично допустимих дій, рішень).

Саме сукупність зазначених факторів дає підстави стверджувати, що приватний інтерес особи може впливати на об’єктивність та неупередженість під час вчинення особою дії, прийняття рішення, а отже, в особи є конфлікт інтересів.

За відсутності принаймні однієї із складових – службових повноважень дискреційного характеру та/або приватного інтересу – конфлікт інтересів не виникає.

 

Складові конфлікту інтересів

Відповідно до статті 1 Закону України «Про запобігання корупції»,

Близькі особи – члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта.

Члени сім’ї :

  • особа, яка перебуває у шлюбі із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3 Закону, та діти зазначеного суб’єкта до досягнення ними повноліття – незалежно від спільного проживання із суб’єктом;
  • будь-які особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3 Закону (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

Відповідно до частини 1 статті 28 Закону України «Про запобігання корупції», посадові особи юридичних осіб публічного права, які для цілей Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування зобов’язані:

  1. вживати  заходів  щодо  недопущення  виникнення  реального,  потенційного  конфлікту інтересів;
  2. повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього  керівника,  а  у  випадку  перебування  особи  на  посаді,  яка  не  передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі – Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;
  3. не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
  4. вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про запобігання корупції»,  зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:

  1. усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
  2. застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняття рішень;
  3. обмеження доступу особи до певної інформації;
  4. перегляду обсягу службових повноважень особи;
  5. переведення особи на іншу посаду;
  6. звільнення особи.

Кожен із заходів врегулювання конфлікту інтересів має свою специфіку, адже обирається залежно від низки таких умов:

  • вид конфлікту інтересів (потенційний або реальний);
  • тривалість конфлікту інтересів (постійний або тимчасовий);
  • суб’єкт прийняття рішення про його застосування (безпосередній керівник та/або керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації);
  • наявність (відсутність) альтернативних заходів врегулювання;
  • наявність (відсутність) згоди особи на застосування заходу (щодо переведення);
  • можливість залучення до прийняття рішень інших працівників (щодо усунення від виконання завдання).

За порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції особа може бути притягнута, зокрема, до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.

Порушення окремих вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (ст. 172КУпАП)

  • за неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів, – штраф від 1700 до 3400 гривень (ч. 1 ст. 172КУпАП);
  • вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів, – штраф від 3400 до 6800 гривень (ч. 2 ст. 1727 КУпАП);
  • будь-яка із вищевказаних дій, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, – штраф від 6800 до 13600 гривень з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік (ч. 3 ст. 1727 КУпАП).

Особа, щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, може бути відсторонена від виконання службових повноважень за рішенням керівника органу (установи, підприємства, організації), в якому вона працює, до закінчення розгляду справи судом (ч. 5 ст. 651 Закону).

У разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, у зв’язку з відсутністю події або складу адміністративного правопорушення особі, відстороненій від виконання службових повноважень, відшкодовується середній заробіток за час вимушеного прогулу, зумовленого таким відстороненням.

Дисциплінарна відповідальність передбачена за:

  • неповідомлення особою безпосереднього керівника про наявність у неї потенційного конфлікту інтересів;
  • невжиття керівником заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у підлеглого;
  • не передачу в управління корпоративних прав чи порушення особою строків такої передачі, неповідомлення чи порушення строку повідомлення Національного агентства про таку передачу в управління підприємств та корпоративних прав, ненадання до Національного агентства нотаріально завіреної копії договору про таку передачу.
Документи щодо антикорупційної діяльності в ХНМУ