Про нас

Психологічна служба Харківського національного медичного університету здійснює професійну діяльність у сфері соціально-психологічних досліджень, надання психологічної підтримки здобувачам освіти, лікарям-інтернам, науково-педагогічним працівникам та іншим співробітникам університету.

У своїй діяльності психологічна служба керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту», іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Положенням про психологічну службу у системі освіти України.

Основна мета роботи служби полягає у забезпеченні психологічного добробуту учасників освітнього процесу, створенні сприятливого соціально-психологічного клімату та розвитку культури психічного здоров’я в університетському середовищі.

У межах своєї діяльності психологічна служба розробляє інструментарій соціологічних і психологічних досліджень, організовує збір та аналіз даних щодо оцінки стейкхолдерами якості освітнього процесу, освітнього середовища та рівня задоволеності умовами навчання і викладання. Здійснюється відстеження динаміки змін у думках і потребах здобувачів освіти, викладачів, випускників, роботодавців та інших зацікавлених сторін шляхом проведення моніторингових досліджень.

Фахівці проводять соціально-психологічні дослідження з метою вивчення мотивації до навчання, рівня адаптації студентів, психологічних чинників академічної успішності, особливостей взаємодії між учасниками освітнього процесу. Результати досліджень використовуються для вдосконалення організації навчання, покращення умов освітнього середовища та підвищення якості освітніх послуг.

Науково-дослідницька діяльність психологічної служби ґрунтується на використанні сучасних методів психологічної науки, аналізі актуальних тенденцій у сфері вищої освіти та практичної психології. Отримані результати впроваджуються в освітню практику та сприяють розвитку інноваційних форм педагогічної взаємодії.

Важливим напрямом роботи є надання індивідуальної та групової психологічної допомоги. Консультаційна діяльність служби спрямована на підтримку студентів у періоди адаптації, подолання емоційного вигорання, стресових і кризових станів, формування навичок саморегуляції та стресостійкості. Психологічна підтримка надається також викладачам і співробітникам університету у питаннях професійного вигорання, емоційного балансу, оптимізації міжособистісних відносин у колективі.

Психологічна служба активно реалізує освітньо-просвітницькі та психоедукаційні програми, спрямовані на формування психологічної грамотності, розвиток емоційного інтелекту, профілактику деструктивних форм поведінки. З цією метою проводяться тренінги, лекції, семінари, інтерактивні заходи для студентів, викладачів та працівників університету.

Результати аналітичної діяльності служби використовуються для підготовки звітів, рекомендацій і пропозицій керівництву університету з питань удосконалення освітнього процесу, формування безпечного та підтримувального освітнього середовища.

Таким чином, психологічна служба ХНМУ є важливою складовою системи підтримки учасників освітнього процесу, спрямованою на забезпечення психічного здоров’я, особистісного розвитку та підвищення ефективності освітньої діяльності в університеті.

Контактні дані
Адреса:
пр. Науки, 4, УЛК, 4-й поверх, к. 405,
м. Харків, 61022
Керівник
Шейко Анастасія Олександрівна
кандидат психологічних наук
+380931813543, +380950965207 ao.sheiko@knmu.edu.ua
Співробітники
Рибалко Андрій Іванович
психолог
ai.rybalko@knmu.edu.ua
Дзюба Ольга Михайлівна
соціолог
om.dziuba@knmu.edu.ua
Основні напрямки роботи
  • 1. Психологічний супровід здобувачів вищої освіти та науково-педагогічних працівників

    Психологи будуть Вам корисні в наступних ситуаціях:

    • коли ви переживаєте тривогу, розгубленість, невпевненість;
    • коли ви зіткнулися з непорозумінням, конфліктною ситуацією;
    • коли відчули складнощі в будуванні стосунків;
    • коли відчуваєте постійне виснаження та небажання активно діяти;
    • коли вам необхідно, щоб вас вислухали та зрозуміли.

    Спеціалісти Психологічної служби – кваліфіковані психологи, здійснюють індивідуальне консультування. Зустрічі є безкоштовними. Ми гарантуємо Вам конфіденційність та анонімність.

  • 2. Підвищення психолого-педагогічної кваліфікації науково-педагогічних працівників

    2.1. Курс підвищення психолого-педагогічної кваліфікації «Школа молодого викладача»

    Курс підвищення психолого-педагогічної кваліфікації «Школа молодого викладача» постійно діє з 2009 р. Навчання на курсі є обов’язковим для тих викладачів ХНМУ, стаж роботи яких не перевищує 5 років.

    Мета курсу:

    • підвищення якості освіти та вдосконалення педагогічної діяльності в ХНМУ;
    • створення системи професійного становлення молодих викладачів;
    • забезпечення продуктивної взаємодії досвідчених педагогів із молодими спеціалістами в сумісній викладацькій діяльності.

    Завдання курсу:

    • адаптація молодих викладачів до педагогічної діяльності в ХНМУ;
    • формування та розвиток теоретико-прикладних знань з проблем педагогіки, психології та методики викладання з урахуванням інноваційних підходів у вищій школі;
    • формування умінь щодо планування та здійснення навчально-виховної і науково-дослідної діяльності;
    • створення умов щодо становлення професійної майстерності, залучення молодих викладачів до наукової діяльності;
    • реалізація принципів безперервності, систематичності та наступності професійної підготовки;
    • допомога молодим викладачам у пошуку індивідуального стилю викладання та впровадженні сучасних педагогічних технологій у викладацьку роботу.

    Організація курсів

    Навчальні групи складаються з викладачів кафедр ХНМУ. Стаж викладацької роботи слухачів курсу – до 5 років.
    Формування груп відбувається на підставі вибору кандидатур на навчання, що здійснюють завідувачі кафедр, та за індивідуальними замовленнями педагогічних працівників ХНМУ. Курси є відкритими, тому кожен викладач ХНМУ має можливість відвідувати семінари, що викликають зацікавленість.

    Форми навчання

    Навчальний процес здійснюється очно без відриву від роботи викладача.

    Учбові заняття відбуваються за такими формами:

    • лекція;
    • семінар;
    • тренінг;
    • круглий стіл;
    • майстер-клас;
    • індивідуальна консультація з питань психології та педагогіки.

    Об’єктивний та якісний аналіз роботи курсу здійснюється соціологічною групою ХНМУ за допомогою інтерв’ю, анкет опитування та проведення фокус-груп. Результати дослідження використовуються як підґрунтя при вдосконаленні роботи курсів, оновленні тематики семінарів.

    Організація навчального процесу

    Заняття в «Школі молодого викладача» плануються ННІЯО ХНМУ та реалізуються професорсько-викладацьким складом та співробітниками ХНМУ, із залученням запрошених фахівців та педагогів з багаторічним стажем викладацької роботи, що творчо працюють. Куратором курсу є практичний психолог ННІЯО ХНМУ. У роботі курсу використовується матеріально-технічна база ХНМУ.
    Після відпрацювання навчальних програм слухачі курсів отримують сертифікат учасника курсу підвищення психолого-педагогічної кваліфікації «Школа молодого викладача» встановленого зразка.

    2.2. «Школа досвідченого лектора»

    У рамках внутрішньоуніверситетської системи підвищення кваліфікації викладачів при Навчально-науковому інституті якості освіти ХНМУ щорічно проводиться «Школа досвідченого лектора».
    На курс запрошуються досвідчені лектори зі стажем викладання не менше п’яти років.
    Мета курсу – вдосконалення та підтримання викладацької майстерності, передача власного досвіду та корисних навичок, впровадження новітніх технологій у навчальний процес, а також обговорення дискусійних тем.
    В якості лекторів запрошуються авторитетні колеги, викладачі, які мають іноземні стажування та які активно впроваджують у свою діяльність інтерактивні методи.

  • 3. Групи рівних

    У рамках Україно-Швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» був проведений тренінговий онлайн-курс «Групи рівних. Заклади вищої медичної освіти».

    На конкурсній основі були відібрані 27 учасників з пілотних закладів вищої освіти. Представники ХНМУ – керівниця психологічної служби ННІ ЯО ХНМУ Анастасія Горецька та асистентка кафедри фтизіатрії та пульмонології Ольга Говардовська також долучилися до курсу та успішно пройшли навчання.

    Онлайн-курс загальною тривалістю 45 годин проходив з 12 жовтня по 27 грудня 2020 року та складався з відеолекцій експерта проєкту професора Ренато Галеацці та практичних занять у групах за участю тренерів та фасилітатора. Учасники ознайомилися з перевагами горизонтального навчання та новим для викладачів форматом навчання у групах рівних (peer-to-peer learning). На практичних заняттях були відпрацьовані навички фасилітації, розроблені плани впровадження груп рівних у діяльність закладів вищої освіти, як заходу безперервного професійного розвитку, що має на меті підвищення викладацької майстерності наших освітян та якості медичної освіти.

    З лютого 2021 року розпочинає свою роботу група рівних у ХНМУ, на зустрічах якої систематизовано та критично будуть обговорені практичні питання професійної діяльності.

    Співпраця з Україно-Швейцарським проєктом «Розвиток медичної освіти» продовжується в поточних та наступних заходах.

Соціологічні дослідження

Соціологи Психологічної служби ННІ ЯО ХНМУ забезпечують:

  1. розробку інструментарію соціологічних досліджень та їх організацію з метою збору даних щодо оцінки стейкхолдерами освітніх програм та навчальних дисциплін;
  2. обробку та аналіз зібраних даних з метою написання розгорнутого звіту для надання адміністрації відповідних структурних підрозділів;
  3. відстеження динаміки змін думки стейкхолдерів щодо освітніх програм та навчальних дисциплін шляхом порівняння моніторингових даних.