"Соціальна робота" (бакалавр), 2022

Код та назва спеціальності 231 Соціальна робота
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ ННІ з підготовки іноземних громадян
Випускова кафедра Кафедра психіатрії, наркології, медичної психології та соціальної роботи
Гарант освітньої програми Могилка Олександр Петрович (з 27.11.2024 р.)
Попередній гарант освітньої програми Кожина Ганна Михайлівна (до 26.11.2024 р.)
Впроваджено в дію: з 01.09.2022 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Могилка Олександр Петрович
Асистент кафедри психіатрії, наркології, медичної психології та соціальної роботи
  • Загальна інформація
    Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу Харківський національний медичний університет
    Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригінала Ступінь вищої освіти: бакалавр
    Спеціальність: 231 Соціальна робота
    Освітня кваліфікація: бакалавр соціальної роботи
    Офіційна назва освітньої програми Соціальна робота
    Тип диплому та обсяг освітньої програми Диплом бакалавра, одиничний
    Обсяг 240 кредитів ЄКТС. Термін навчання 3 роки 10 місяців
    Наявність акредитації Наявна. Протокол № 11 від 28.05.2024 р. Дійсна до 28.05.2025 р.
    Цикл/рівень Закон України «Про вищу освіту» – Перший (бакалаврський) рівень освіти
    НРК України – 7 рівень
    FQ-EHEA – перший цикл
    EQF-LLL – 6
    Передумови Прийом на навчання здійснюється на основі повної загальної середньої освіти відповідно до Правил прийому на навчання для здобуття вищої освіти у Харківському національному медичному університеті на відповідний рік.
    Форма навчання Очна та заочна форми навчання
    Мова(и) викладання Українська мова
    Термін дії освітньої програми З 1 вересня 2022 р. до наступного перегляду
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/soczialna-robota-bakalavr-2022/
  • Мета освітньої програми

    ОП спрямована на формування особистісних та фахових якостей соціального працівника, озброєного знаннями, уміннями, навичками, здатного використовувати в професійній діяльності інформаційно-комунікаційні технології, інноваційні методи управління соціальними процесами, здатного до самоосвіти, постійного оновлення наукових знань, професійної мобільності, швидкої адаптації до змін у соціальній сфері, який дотримується у своїй роботі принципів доброчесності й неупередженості, уміє вирішувати складні психологічні ситуації в соціальній сфері, чітко орієнтується в правовому полі і є конкурентоспроможним на сучасному ринку праці

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) Галузь знань – 23 «Соціальна робота»
    Спеціальність – 231 «Соціальна робота»
    Орієнтація освітньої програми Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра має як академічну, так і прикладну орієнтацію
    Основний фокус освітньої програми та спеціалізації Об’єкт вивчення: особи, родини, соціальні групи та громади, які потребують підтримки для покращення здоров’я, соціального функціонування та загального благополуччя. Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі з надання соціальних послуг у сфері громадського здоров’я та прикладні проблеми соціальної сфери або у процесі навчання, у тому числі управління соціальними процесами й процесами, що мають місце в індивідуальному розвитку особистості, що передбачає застосування певних теорій і методів соціальної роботи й характеризується комплексністю та невизначеністю умов, зорієнтованих на подальшу фахову самоосвіту. Теоретичний зміст предметної області: поняття, концепції та методи підтримання і надання кваліфікованої допомоги особам, групам людей, громадам з метою розширення або відновлення їхньої здатності до соціального функціонування, реалізації громадянських прав, запобігання соціальної ексклюзії. Методи, методики та технології: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання соціальних явищ; методики оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп; педагогічні, економічні, психологічні, соціологічні, інформаційно-комунікаційні технології. Інструменти та обладнання: сучасні інформаційно-комунікативні технології, інформаційні ресурси та програмні продукти, що застосовуються в соціальній роботі
    Особливості програми Люди які потребують соціальної допомоги – це люди з обмеженими можливостями, представники груп ризику щодо інфікування соціально небезпечними хворобами, хворі на соціально-небезпечні хвороби, насамперед пацієнти різноманітних лікувальних, та лікувально-реабілітаційних організацій. Проходження практики в медичних установах; вивчення предметів медичного напрямку, найбільш необхідних для надання соціально-медичної допомоги

    Існує узгодженість даної освітньої програми із програмами установ, які надають соціальну допомогу різним групам населення.

  • Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування У відповідності з отриманим освітнім рівнем та спеціальністю, випускник згідно Класифікатору професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 р.№ 327 (із змінами, затвердженими наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 10 серпня 2016 року №1328. Розділ 3. Фахівці. Додаток)
    може працювати за такими первинними професіями:
    2419.3 Державний соціальний інспектор
    2446.2 Професіонали в галузі соціального захисту  населення:
    -Соціальний працівник.
    -Фахівець (з допомоги неблагополучним родинам, грошової допомоги дітям і т. ін.) .
    -Фахівець із соціальної допомоги вдома
    – Фахівець із соціальної роботи.
    -Фахівець-організатор соціально-побутового обслуговування.
    3443 Інспектор з соціальної допомоги
    Подальше навчання Продовження навчання для здобуття другого (магістерського) рівня.
    Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та
    навчання
    Студентсько-центроване; самонавчання;  проблемно-орієнтоване навчання з набуттям компетентностей, достатніх для розв’язання проблем у професійній галузі; навчання через практику.
    Методи, методики та технології: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання соціальних явищ; методики оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп; педагогічні, економічні, психологічні, соціологічні, інформаційно-комунікаційні технології.
    Інструменти та обладнання: сучасні інформаційно-комунікативні технології, інформаційні ресурси та програмні продукти, що застосовуються в соціальній роботі.
    Оцінювання Методи і форми контролю, а також оцінювання успішності навчання здобувачів вищої освіти здійснюється відповідно до нормативних документів ХНМУ, вимог програми та «Інструкції з оцінювання навчальної діяльності при ЄКТС організації навчального процесу»
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти здійснюється за: національною диференційованою шкалою (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); національною недиференційованою шкалою (зараховано, не зараховано); 200-бальною шкалою ЄКТС (А, В, С, D, E, F, FX).
    Оцінки «відмінно», «добре», «задовільно» виставляються: за підсумками іспитів та диференційованих заліків, за результатами проходження практик.
    «Зараховано», «не зараховано» виставляється за підсумками заліків.
    Види контролю: поточний, тематичний за розділами, підсумковий.
    Усне та письмове опитування, тестові завдання, презентації, звіти про практику, іспити, заліки, атестація та інше.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    ЗК3.    Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
    ЗК4.    Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК5.    Здатність планувати та управляти часом.
    ЗК6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
    ЗК8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
    ЗК9.   Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    ЗК11.  Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
    ЗК12.  Здатність приймати обґрунтовані рішення.
    ЗК13.  Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети
    ЗК14. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
    ЗК15.  Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
    Фахові компетентності (ФК) ФК1.  Знання і розуміння сутності, значення і видів соціальної роботи та основних її напрямів (психологічного, соціально-педагогічного, юридичного, економічного, медичного).
    ФК2.    Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.
    ФК3. Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення.
    ФК4.  Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.
    ФК5.  Здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах.
    ФК6.  Знання і розуміння організації та функціонування системи соціального захисту і соціальних служб.
    ФК7. Здатність до співпраці у міжнародному середовищі та розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці.
    ФК8. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з соціальними об’єктами в польових і лабораторних умовах.
    ФК9.   Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів в тому числі на етапі раннього втручання
    ФК10. Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.
    ФК11. Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей, гендерних, етнічних та інших особливостей. в тому числі на етапі раннього втручання
    ФК12. Здатність ініціювати соціальні зміни, спрямовані на піднесення соціального добробуту.
    ФК 13. Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.
    ФК 14. Здатність до застосування методів менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.
    ФК 15. Здатність взаємодіяти з клієнтами, представниками різних професійних груп та громад.
    ФК 16. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів соціальної роботи
    ФК 17. Здатність виявляти і залучати ресурси організацій партнерів з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.
    ФК 18. Здатність до генерування нових ідей та креативності у професійній сфері.
    ФК 19. Здатність здійснювати моніторинг та оцінку результатів актуальності та якості послуг, що надаються фахівцем у сфері соціальної роботи.
    ФК 20. Здатність до сприяння підвищенню добробуту і соціального захисту осіб, здійснення соціальної допомоги та надання підтримки тим, хто перебуває у складних життєвих обставинах
  • Програмні результати навчання

    ПРН 1. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних завдань і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
    ПРН 2. Вільно спілкуватися усно і письмово державною та іноземною мовами з професійних питань.
    ПРН 3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
    ПРН 4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми.
    ПРН 5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
    ПРН 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
    ПРН 7. Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення у ході розв’язання професійних завдань в тому числі на етапі раннього втручання.
    ПРН 8. Критично аналізувати й оцінювати чинну соціальну політику країни, соціально-політичні процеси на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях.
    ПРН 9. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
    ПРН 10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
    ПРН 11. Використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин.
    ПРН 12. Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності. в тому числі на етапі раннього втручання
    ПРН 13. Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.
    ПРН 14. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога.
    ПРН 15. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки.
    ПРН 16. Застосовувати методи менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.
    ПРН 17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів.
    ПРН 18. Налагоджувати співпрацю з представникам різних професійних груп та громад; використовувати стратегії індивідуального та колективного представництва інтересів клієнтів.
    ПРН 19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
    ПРН 20. Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання. в тому числі на етапі раннього втручання.
    ПРН 21. Демонструвати толерантну поведінку, виявляти повагу до культурних, релігійних, етнічних відмінностей, розрізняти вплив стереотипів та упереджень.
    ПРН 22. Демонструвати вміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.
    ПРН 23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки
    ПРН 24. Використовувати методи соціальної роботи із хворими на психічні розлади та пацієнтами похилого віку для попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин.
    ПРН 25. Вміти використовувати набуті знання під час праці із особами, які постраждали від військових дій та такими, яких визнано біженцями.
    ПРН 26. Орієнтуватися в базових питаннях фізіології та анатомії людини.
    ПРН 27. Опанувати знання з медичних питань, що можуть стосуватися соціально незахищених категорій населення для надання соціально-медичних послуг.

  • Освітні компоненти

    Навчальний план 2022

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр» (денна форма навчання):
    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр»:
    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр» заочна форма навчання:
    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр» заочна форма навчання:
    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення До реалізації програми залучаються науково-педагогічні працівники, працівники з науковими ступенями доктора, кандидата психологічних, медичних наук, доктора та кандидати наук з вченими званнями з фахових дисциплін з соціальної роботи з підтвердженим рівнем наукової і професійної активності, інші науково-педагогічні працівники з достатнім практичним досвідом за певною спеціальністю.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає потребі. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць у гуртожитках відповідає вимогам. Наявні бази практики для практичного навчання.
    Наявні сховища для облаштування безпечних умов для навчання та облаштовано доступність навчальних приміщень для маломобільних груп населення.
    Мережеве та комунікативне обладнання повністю ґрунтується на оптико-волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи, 32 локальних комп’ютерних мережі та 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет, користування якою є безлімітним і безоплатним. В навчальному процесі використовується комп’ютерна техніка з терміном експлуатації не більше  8 років.
    Наявні власні сервери та впроваджено використання хмарних сервісів для збереження і використання масиву даних, застосовуються різні платформи, що забезпечують ефективність використання дистанційних технологій в в управлінні та реалізації освітнім процесом (АСУ, платформа дистанційного навчання Moodle, корпоративні сервіси Google, MS Teams та інші).
    Наявність навчально-наукового медичного комплексу «Університетська клініка», НДІ гігієни праці та професійних захворювань, Університетського стоматологічного центру, Центру доклінічних та клінічних досліджень, Центру гендерної освіти, 4 проблемних лабораторій, анатомічного музею, віварію, центру тестування, Симуляційного центру, Центральної науково-дослідної лабораторії університету, навчально-наукового інституту з підготовки іноземних громадян, навчально-наукового інституту якості освіти, 6 навчальних науково-виробничих об΄єднань посилює матеріально-технічне забезпечення програми. В університеті працює Психологічна служба, а також Центр психічного здоров’я на базі ННМК «Університетська клініка». Наявні бази проходження практичної підготовки: «Харківський благодійний фонд «Благо», «Харківський обласний центр соціальних служб», «Харківський міський центр соціально- психологічної реабілітації дітей».
    Наявні збалансована система факультетів, кафедр, структурних підрозділів, відділів й інших підрозділів, студентська рада ХНМУ.
    Матеріально-технічне забезпечення відповідає вимогам Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально-методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:
    власної генерації:
    Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі  повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. У здобувачів є можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України(3 256 назв);
    електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних за основними напрямками наукових досліджень університету
    зовнішньої генерації:
    доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health,  Coursera,  CASUS, Coursera та ін.
    наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали»,  «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.
    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.
    Навчально-методичні матеріали розміщуються на платформі дистанційного навчання Moodle у вигляді електронних курсів, що доступні для здобувачів освіти у будь-який час. Платформа відіграє допоміжну роль в організації легкого і швидкого доступу до інформаційних та методичних матеріалів та комунікації з викладачами, як при аудиторному навчанні, так і з використанням дистанційних технологій, має значні переваги при заочному навчанні. Платформа дозволяє систематизовано розміщувати різні види та значні обсяги навчальних матеріалів та допоміжної інформації, що регулярно доповнюються і оновлюються. Платформа дистанційного навчання Moodle  є однією із складових системи технологічних рішень та ресурсів для забезпечення освітнього процесу, що також включає корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо.
  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону    України «Про Вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про Вищу освіту» та угодами між закладами освіти.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти У межах ліцензованого обсягу спеціальності навчання іноземних здобувачів  не передбачене.