Післядипломна освіта кафедри дитячих інфекційних хвороб

На кафедрі дитячих інфекційних хвороб проводяться курси підвищення кваліфікації (ТУ) за наступними темами:

  1. “Актуальні питання діагностики та лікування вірусних гепатитів у дітей”.
  2. “Актуальні питання діагностики та лікування інфекційних захворювань з синдромом екзантеми у дітей”.
  3. “Актуальні питання інфекційної патології системи травлення у дітей”.
  4. “ Сучасні проблеми діагностики і терапії крапельних інфекцій у дітей”.

Курси тематичного удосконалення на кафедрі проводяться 4 рази на рік, за минулий академічний рік вже 23 лікарі пройшли цикли тематичного удосконалення, отримали сертифікати ТУ, що надає можливість лікарям постійно підвищувати свій професійний рівень на кафедрі дитячих інфекційних хвороб.

Навчання в інтернатурі на кафедрі дитячих інфекційних хвороб Харківського національного медичного університету

На кафедрі дитячих інфекційних хвороб Харківського національного медичного університету молоді лікарі педіатричного профілю отримують клінічний досвід, поглиблюють свої знання, удосконалюють навички з інфекційної патології та актуальних контагіозних захворювань  на сьогоднішній день, що дає можливість отримати лікарю-педіатру високий рівень підготовки для роботи з дитячими інфекційними захворюваннями. Головною задачею підготовки інтернів є подальше вдосконалення практичних вмінь і навичок, необхідних для роботи лікаря. Цій головній меті підпорядковані  і організація навчального процесу і методи, і форми контролю за ефективністю навчання в інтернатурі на нашій кафедрі.

Структура предмету «дитячі інфекційні хвороби» включає в себе такі основні теми: 1) гострі кишкові інфекції, 2) вірусні гепатити, 3) гострі респіраторні вірусні інфекції, 4) менінгіти та енцефаліти 5) дитячі інфекції, що супроводжуються екзантемою, 6) інфекційний мононуклеоз, дифтерія та епідемічний паротит. Основною клінічною базою по підготовці інтернів є КНП ХОР «Обласна дитяча інфекційна клінічна лікарня» – багатопрофільний стаціонар, що надає унікальну можливість для проведення навчального процесу на етапі інтернатури. На кафедрі дитячих інфекційних хвороб на протязі періоду навчання інтерни проходять цикли у спеціалізованих відділеннях. При навчанні на базі клініки пріоритетним є формування у майбутніх лікарів навичок ведення пацієнтів, для чого необхідно дотримуватись двох головних принципів: самостійна робота і персоніфіковане викладання. Головним видом діяльності лікаря-інтерна є самостійна робота в палаті  в якості помічника лікаря під контролем викладача. У повній відповідності з цим і організований навчальний процес. Кожен інтерн на протязі всього періоду проходження інтернатури під контролем викладача веде 5-6 хворих в одному із основних відділень багатопрофільного стаціонару. В процесі цієї роботи інтерном виконуються всі основні види діяльності дитячого лікаря інфекціоніста: діагностика різних форм інфекційної патології, планування додаткових обстежень, трактування їх основних результатів, участь в лікувально-діагностичних маніпуляціях, консиліумах, ведення медичної документації (історія хвороби, епікризи, виписки, направлення на обстеження та ін.).

Окрім повсякденних оглядів хворих в палаті, обов’язковим для інтерна є два нічних чергування на місяць, під час яких є можливість для надання невідкладної допомоги госпіталізованим в інфекційний стаціонар пацієнтам. Слід відзначити, що з кожним із лікарів-інтернів викладач проводить обстеження хворого, під час якого контролює засвоєння практичних навичок та детально обговорює особливості діагностично-лікувального процесу, перевіряє якість ведення медичної документації. Такий підхід є максимально ефективною формою навчання в інтернатурі. Наступним видом навчальної діяльності є заняття, що побудовані у формі клінічного розбору. Вони проводяться у відповідності з тематикою, що передбачена навчальною програмою. Важливим є знайомство інтернів з найбільш сучасними лабораторними та інструментальними методами обстеження хворого в дитячій інфекційній лікарні. Серед інструментальних методів особлива увага приділяється ультразвуковій діагностиці, ЕКГ, моніторуванню функції зовнішнього дихання, рентгенологічним методам обстеження та інш.  Відомості про роботу інтерна на циклі фіксуються в його щоденнику, структура якого передбачає розгорнуте формулювання діагнозу кожного самостійно проведеного пацієнта, визначення і досягнення мети госпіталізації з вказівкою календарних строків стаціонарного лікування. Особлива увага приділяється обґрунтуванню кожного положення діагнозу і, при необхідності, визначення основних напрямків диференційного пошуку. В щоденнику також відображується лікування хворого з вказівкою лікарських препаратів. Записи у щоденнику контролюються викладачем щотижнево, також і при кожному обході чи клінічному розборі. Робота на кафедрі також передбачає написання реферату по одній з актуальних проблем дитячої інфекційної патології. Теоретична підготовка інтернів включає в себе спеціальній лекційний курс, тематика якого передбачає розгляд найбільш важливих клінічних проблем. Оцінка успішності навчання в інтернатурі здійснюється відповідно з основними положеннями і принципами бально-рейтингової системи, що діє в університеті.  Додаткові бали начисляються інтернам за деякі види діяльності, які безпосередньо не передбачені навчальною програмою, але підвищують рівень і якість підготовки майбутнього спеціаліста та забезпечують додаткову мотивацію до навчання, професійного зростання, науково-дослідної роботи. До таких видів діяльності відносяться: участь у науково-дослідній роботі кафедри з доповідями на конференціях, підготовка демонстраційно-ілюстративних матеріалів в межах учбово-дослідницької роботи. Додаткове начислення балів можливе тільки при умові виконання обов’язкових вимог базової програми, відсутності академічної заборгованості.

Таким чином, на кафедрі дитячих інфекційних хвороб ХНМУ проводиться навчальний процес лікарів-інтернів, постійно оновлюється база теоретичних знань і практичних навичок для найбільш ефективного процесу лікування, що забезпечує постійний прогрес в навчанні лікарів-інтернів ХНМУ.