"Медицина" (доктор філософії), 2025

Код та назва спеціальності I2 Медицина
Освітній ступінь Доктор філософії
Стуктурний підрозділ ІІ медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра внутрішньої медицини №2, клінічної імунології та алергологіїї імені академіка Л.Т. Малої
Гарант освітньої програми Кравчун Павло Григорович
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Кравчун Павло Григорович
Завідувач кафедри внутрішньої медицини №2, клінічної імунології та алергології імені академіка Л.Т. Малої, д.м.н., професор
pg.kravchun@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Повна назва закладу вищої освіти Харківський національний медичний університет
    Повна назва кваліфікації мовою оригіналу Доктор філософії в галузі охорони здоров’я
    Офіційна назва освітньої програми Медицина
    Тип диплому та обсяг освітньої програми Одиничний диплом.
    Обсяг освітньої програми: 42 кредити ЄКТС
    Наявність акредитації Сертифікат про акредитацію № 2203 від 28.08.2021 р. Строк дії сертифіката про акредитацію 01.07.2027р.
    Цикл/рівень Третій (освітньо-науковий) рівень вищої освіти/восьмий кваліфікаційний рівень Національної рамки кваліфікацій
    Передумови Повна вища освіта
    Мова(и) викладання Українська, англійська (окремі дисципліни).
    Основні поняття та їх визначення Галузь знань – основна предметна область освіти і науки, що включає групу споріднених спеціальностей, за якими здійснюється професійна підготовка (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система (ЄКТС) – система трансферу і накопичення кредитів, що використовується в Європейському просторі вищої освіти з метою надання, визнання, підтвердження кваліфікацій та освітніх компонентів і сприяє академічній мобільності здобувачів вищої освіти. Система ґрунтується на визначенні навчального навантаження здобувача вищої освіти, необхідного для досягнення визначених результатів навчання, та обліковується у кредитах ЄКТС (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Кваліфікація – офіційний результат оцінювання і визнання, який отримано, коли уповноважена установа (компетентний орган) встановила, що особа досягла компетентностей (результатів навчання) за заданими стандартами (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Кваліфікаційна робота — це навчально-наукова робота, яка може передбачатись на завершальному етапі здобуття певного рівня вищої освіти для встановлення відповідності набутих здобувачами результатів навчання (компетентностей) вимогам стандартів вищої освіти. Форми кваліфікаційної роботи включають (не обмежуючись зазначеним): дипломну роботу, дисертаційне дослідження, публічну демонстрацію (захист), сукупність наукових статей, комбінацію різних форм вище зазначеного тощо.
    Кваліфікаційний рівень – структурна одиниця Національної рамки кваліфікацій, що визначається певною сукупністю компетентностей, які є типовими для кваліфікацій даного рівня.
    Компетентність – динамічна комбінація знань, вмінь і практичних нави- чок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні вищої освіти (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»):
    Інтегральна компетентність – узагальнений опис кваліфікаційного рівня, який виражає основні компетентністні характеристики рівня щодо навчання та/або професійної діяльності (пункт третій Національної рамки кваліфікацій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341).
    Загальні компетентності – універсальні компетентності, що не залежать від предметної області, але важливі для успішної подальшої професійної та соціальної діяльності здобувача в різних галузях та для його особистісного ро- звитку.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності – компетентності, що залежать від предметної області, та є важливими для успішної професійної діяльності за певною спеціальністю.
    Кредит Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (далі – кредит ЄКТС) – одиниця вимірювання обсягу навчального навантаження здобувача вищої освіти, необхідного для досягнення визначених (очікуваних) результатів навчання. Обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин. Навантаження одного навчального року за денною формою навчання становить, як правило, 60 кредитів ЄКТС (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Освітня (освітньо-професійна чи освітньо-наукова) програма – система освітніх компонентів на відповідному рівні вищої освіти в межах спеціальності, що визначає вимоги до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою, перелік навчальних дисциплін і логічну послідовність їх вивчення, кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання цієї програми, а також очікувані результати навчання (компетентності), якими повинен оволодіти здобувач відповідного ступеня вищої освіти (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Результати навчання – сукупність знань, умінь, навичок, інших компетентностей, набутих особою у процесі навчання за певною освітньо-професійною, освітньо-науковою програмою, які можна ідентифікувати, кількісно оцінити та виміряти (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Спеціалізація – складова спеціальності, що визначається вищим навчальним закладом та передбачає профільну спеціалізовану освітньо-професійну чи освітньо-наукову програму підготовки здобувачів вищої та післядипломної освіти (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту»).
    Спеціальність – складова галузі знань, за якою здійснюється професійна підготовка (частина перша статті 1 Закону України «Про вищу освіту».
  • Мета освітньої програми

    Забезпечити підготовку висококваліфікованих фахівців в галузі медицини, здатних розв’язувати комплексні проблеми, проводити оригінальні самостійні наукові дослідження та здійснювати науково-педагогічну діяльність.

  • Характеристика освітньої програми
    Рівень вищої освіти Третій (освітньо-науковий) рівень
    Ступінь вищої освіти Доктор філософії
    Предметна область (галузь знань, спеціальність) Галузь знань – І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення»
    Спеціальність – І2 «Медицина»
    Форми навчання Очна, заочна
    Освітня кваліфікація Доктор філософії у галузі охорони здоров’я за спеціальністю «Медицина»
    Кваліфікація в дипломі Доктор філософії у галузі охорони здоров’я за спеціальністю «Медицина»
    Орієнтація освітньої програми Дослідницька
    Основний фокус освітньої програми та спеціалізації Наукові дослідження в галузі медицини за спеціалізаціями: акушерство та гінекологія; анестезіологія та інтенсивна терапія; біохімія; мікробіологія; внутрішні хвороби; генетика; гігієна та професійна патологія; гістологія, цитологія, ембріологія; дитяча хірургія; загальна практика – сімейна медицина; епідеміологія; імунологія та алергологія; інфекційні хвороби; кардіологія; медична біохімія; нервові хвороби; нейрохірургія; нефрологія; нормальна анатомія; нормальна фізіологія; онкологія; оториноларингологія; офтальмологія; патологічна анатомія; патологічна фізіологія; психіатрія; пульмонологія; ревматологія; серцево-судинна хірургія; соціальна медицина; судова медицина; травматологія та ортопедія; трансплантологія та штучні органи; урологія; фармакологія; хірургія; шкірні та венеричні хвороби
    Опис предметної області Об’єкт вивчення та діяльності: Етика, методологія, методи наукового дослідження, актуальні проблеми медичної науки.
    Цілі навчання: Здобуття знань, навичок та вмінь, достатніх для виконання оригінального наукового дослідження, отримання нових фактів та їх впровадження у практичну медицину та інші сфери життя.
    Теоретичний зміст предметної області: Етика і методологія наукового дослідження; сучасні методи наукового дослідження у медицині та суміжних спеціальностях відповідно до напрямку наукового проекту; поглиблене вивчення спеціальності за напрямком наукового дослідження; розвиток мовних компетенцій та комунікаційних навичок, засвоєння технології презентації результатів наукового дослідження та інших компетенцій
    Методи, методики та технології: Освітня підготовка аспірантів ґрунтується на використанні лекцій, практичних занять, семінарів, тренінгів із застосуванням очних, дистанційних очних, змішаних форм навчання.
    Під час освітньої підготовки аспірант має оволодіти технологією інформаційного пошуку, планування наукового дослідження, комунікацій, презентацій результатів дослідження, написання дисертації тощо.
    Інструменти та обладнання (об’єкти/предмети, пристрої та прилади, які здобувач вищої освіти вчиться застосовувати і використовувати): Сучасне обладнання відповідно до наукових методів, оволодіння якими передбачене під час наукового дослідження.
    Академічні права випускників Після отримання ступеня доктора філософії випускник має право на здобуття наукового ступеня доктора наук та присудження відповідних наукових ступенів та вчених звань.
    Обсяг програми у кредитах ЄКТС Програма підготовки докторів філософії розрахована на 4 роки і включає освітню та наукову складові.
    Наукова складова програми підготовки докторів філософії передбачає проведення власного наукового дослідження під керівництвом одного або двох наукових керівників та оформлення його результатів у вигляді дисертації.
    Обсяг освітньої складової програми складає 42 кредити ЄКТС на базі попередньо здобутого ступеня магістра.
    Обсяг освітньої складової програми може бути збільшений до 60 кредитів – за умов виконання мультидисциплінарного дослідження – за узгодженням з науковим керівником та керівником підрозділу.
    Програма включає обов’язкові та елективні навчальні дисципліни. Обсяг елективних курсів складає не менше 25%.
    Освітньо-наукова програма та навчальний план аспірантури також є основою для формування аспірантом індивідуального навчального плану та індивідуального плану наукової роботи.
    В індивідуальому навчальному плані, окрім обов’язкових дисциплін, зазнача- ються також дисципліни вільного вибору аспіранта з урахуванням тематики дисертаційного дослідження, а також «трансферні кредити» ЄКТС, здобуті в іншому ЗВО або науковій установі і зараховані вченою радою ХНМУ.
    Наукова складова освітньо-наукової програми оформлюється у вигляді індивідуального плану наукової роботи аспіранта і є невід’ємною частиною навчального плану аспірантури.
    Індивідуальний план наукової роботи має бути погоджений з науковим керівником. У цьому документі мають бути зазначені терміни, вимоги та форма запланованих і виконаних аспірантом дій, зарахованих до його проміжної атестації.
  • Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Фахівець може займати первинні посади (за ДК 003:2010):
    2310.1 Доцент,
    2359.1 Науковий співробітник, науковий співробітник-консультант.
    Подальше навчання Здобування наукового ступеня доктора наук на науковому рівні вищої освіти, участь у постдокторських програмах.
  • Викладання та оцінювання

    Викладання та навчання

    Форми та засоби оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти визначаються індивідуальним навчальним планом.
    Проблемно-орієнтоване навчання з набуттям компетентностей, достатніх для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у професійній галузі.
    Оволодіння методологією наукової роботи, навичками презентації її результатів рідною й іноземною мовами.
    Проведення самостійного наукового дослідження з використанням ресурсної бази університету та партнерів.
    Індивідуальне наукове керівництво, підтримка та консультування науковим керівником.
    Отримання навичок науково-педагогічної роботи у вищій школі.

    Оцінювання

    Оцінка (за національною шкалою) Мінімальний бал Максимальний бал
    Національна диференційована шкала
    Відмінно 180 200
    Добре 150 179
    Задовільно 120 149
    Незадовільно 0 119
    Національна недиференційована шкала
    Зараховано 120 200
    Не зараховано 0 119
    Склав 60,5 % 100 %
    Не склав 0 % 60,4  %
    Шкала ЕСТS
    A 180 200
    B 160 179
    C 150 159
    D 130 149
    E 120 129
    Fx 70 119
    F 0 69

    За освітніми компонентами передбачені лише заліки. Оцінка «Зараховано» або «не зараховано» виставляється за підсумками заліків.
    Проміжний контроль у формі презентації та річного звіту відповідно до індивідуального плану.
    Апробація результатів досліджень на наукових конференціях.
    Публікація результатів досліджень у фахових наукових виданнях (не менше однієї у виданні, що входять до наукометричної бази Scopus або іншої міжнародної бази, визначеної Науково-методичною радою МОН України).
    Мультимедійна презентація результатів дисертаційного дослідження на фаховому семінарі.
    Публічний захист дисертації у разовій спеціалізованій вченій раді.

  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної медичної
    діяльності, проводити оригінальне наукове дослідження та здійснювати дослідницько-інноваційну діяльність в галузі охороні здоров’я на основі глибокого переосмислення наявних та створення нових цілісних теоретичних або практичних знань та/або професійної практики.
    Загальні
    компетентності (ЗК)
    ЗК1. Здатність до підвищення професійної кваліфікації.
    ЗК2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    ЗК3. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми, генерувати ідеї.
    ЗК4. Здатність розробляти та управляти проєктами.
    ЗК5. Здатність до спілкування у професійному середовищі та з представниками інших професій у національному та міжнародному контексті.
    ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконаних робіт.
    Спеціальні (фахові) компетентності СК1.Здатність до розуміння предметної області за обраним науковим напрямом та освітньою діяльністю.
    СК2. Здатність виявляти потребу в додаткових знаннях у сфері медицини та за напрямком наукових досліджень, генерувати наукові гіпотези.
    СК3.  Здатність формулювати дослідницьке питання, розробляти проєкт наукового дослідження.
    СК4. Здатність обирати методи та кінцеві точки дослідження відповідно до цілей та завдань наукового проєкту.
    СК5. Володіння сучасними методами наукового дослідження.
    СК6. Здатність інтерпретувати результати наукових досліджень, проводити їх коректний аналіз та узагальнення.
    СК7. Здатність до впровадження нових знань (наукових даних) в науку, освіту та інші сектори суспільства.
    СК8. Здатність представлення результатів наукових досліджень усною та письмовою мовами відповідно до національних та міжнародних стандартів.
    СК9. Здатність до організації та реалізації педагогічної діяльності.
    СК10. Здатність до лідерства, керування колективом.
    СК11. Дотримання етики та академічної доброчесності.
  • Програмні результати навчання

    ПРН1. Демонструвати безперервний розвиток власного інтелектуального та загальнокультурного рівню, самореалізації
    ПРН2. Інтерпретувати та аналізувати інформацію з використанням новітніх інформаційних технологій
    ПРН3. Виявляти невирішені проблеми у предметній області, формулювати питання та визначати шляхи їх рішення
    ПРН4. Формулювати наукові гіпотези, мету і завдання наукового дослідження
    ПРН5. Розробляти дизайн та план наукового дослідження
    ПРН6. Виконувати оригінальне наукове дослідження
    ПРН7. Пояснювати принципи, специфічність та чутливість методів дослідження, інформативність обраних показників
    ПРН8. Володіти, вдосконалювати та впроваджувати нові методи дослідження за обраним напрямом наукового проєкту та освітньої діяльності
    ПРН9. Аналізувати результати наукових досліджень, використовувати методи статистичного дослідження
    ПРН10. Впроваджувати результати наукових досліджень у освітній процес, медичну практику та суспільство
    ПРН11. Презентувати результати наукових досліджень у формі презентації, постерних доповідей, публікацій
    ПРН12. Розвивати комунікації в професійному середовищі й громадській сфері
    ПРН13. Організовувати освітній процес
    ПРН14. Оцінювати ефективність освітнього процесу, рекомендувати шляхи його удосконалення
    ПРН15. Організовувати роботу колективу (студентів, колег, міждисциплінарної команди)
    ПРН16. Дотримуватися етичних принципів при роботі з пацієнтами, лабораторними тваринами
    ПРН17. Дотримуватися академічної доброчесності, нести відповідальність за достовірність отриманих наукових результатів

  • Освітні компоненти

    Силабуси навчальних дисциплін:
    Обов’язкові компоненти
    Вибіркові компоненти

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Специфічні характеристики
    кадрового забезпечення
    До реалізації освітньо-наукової програми залучаються науково-педагогічні працівники з науковими ступенями доктора медичних наук, кандидата медичних наук, доктора та кандидата наук за іншими спеціальностями, вченими званнями з фахових дисциплін з підтвердженим рівнем наукової і професійної активності.
    Специфічні характеристики матеріально-технічного забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає потребі. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць у гуртожитках відповідає вимогам. Наявність навчально-наукового медичного комплексу «Університетська стоматологічна клініка», НДІ гігієни праці та професійних захворювань, Центру доклінічних та клінічних досліджень, Центру гендерної освіти, 4 проблемних лабораторій, анатомічного музею, віварію, центру тестування, аудиторій для симуляційного навчання (фантоми), Центральної науково- дослідної лабораторії університету, навчально-наукового інституту якості освіти, 6 навчальних науково-виробничих об΄єднань. У ХНМУ наявні 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Користування Інтернет-мережею безлімітне.
    Специфічні характеристики інформаційно-методичного забезпечення Наявність офіційного сайту ХНМУ https://knmu.edu.ua/
    Наукової бібліотеки з повним набором навчальної літератури з усіх дисциплін, що вивчаються (державною, російською, англійською мовами); працює web-сайт Наукової бібліотеки ХНМУ http://libr.knmu.edu.ua, який надає зручний віддалений доступ до різноманітних інформаційних ресурсів, в т.ч.: електронний каталог – понад 210 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 2,2 тисячі (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних: за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» та «Недуги «великих» (повнотекстова); Репозитарій ХНМУ – перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує понад 12 тисяч повнотекстових документів, в т.ч. 1,3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки чисто наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7; бази даних, в першу чергу біомедичного профілю, серед яких Medline, Cochrane Library, Academic Search Premier, Health Sourse, PubMed, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін. За програмою проекту «Електронна інформація для бібліотек» (eIFL Direct) надані безкоштовні тріал-доступи: до наукометричних баз даних Web of Science від видавництва Thomson Reuters, ресурсів East View Information Services, Консорціуму JSTOR різних зарубіжних видавництв, таких як Royal Society Publishing, Nature, Academic Press, Springer International Publishing AG, Institute of Physics Publishing (IOP Publishing), до електронних версій журналів The New England Journal of Medicine, Pediatric Neurology Briefs, до журналів та книжок Elsevier, ресурси компанії Ovid – «Primal Interactive Human: the 3D Real- time Body» (Мультимедійна інтерактивна 3D анатомія людини), Reactions Pharmacovigilance Insight, APA PsycINFO™, PsycTESTS тощо; web-покажчик медичних журналів з інтерактивними поси- ланнями на електронні архіви. Всі читальні зали та зали електронної інформації працюють в зоні Wi-Fi і забезпечують вільний доступ до мережі Інтернет.
  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Укладені угоди про академічну мобільність, які передбачають включене навчання студентів в рамках кредитно-трансферної системи з можливістю перезарахування кредитів (обсяг одного кредиту 30 годин).
    Міжнародна кредитна мобільність Укладені угоди про міжнародну академічну мобільність, які передбачають включене навчання студентів, взаємозамінність залікових кредитів.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Навчання іноземних здобувачів вищої освіти не проводиться.