"Лабораторна діагностика" (магістр), 2025

Код та назва спеціальності I6 Технології медичної діагностики та лікування, спеціалізація I6.01 Лабораторна діагностика
Освітній ступінь Магістр
Стуктурний підрозділ ІV медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра технологій медичної діагностики
Гарант освітньої програми Тюпка Тетяна Іванівна
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Тюпка Тетяна Іванівна
Професор кафедри технологій медичної діагностики, д.м.н.
ty.tiupka@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Лабораторна діагностика
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Другий (магістерський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 7 рівень, ЄРК – 7 рівень, РК ЄПВО – другий цикл
    Галузь знань I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Спеціальність I6 Технології медичної діагностики та лікування
    Спеціалізація І6.01 Лабораторна діагностика
    Освітня кваліфікація Магістр з технологій медичної діагностики та лікування за спеціалізацією лабораторна діагностика
    Професійна кваліфікація Лікар-лаборант
    Процедура присвоєння професійної кваліфікації Професійна кваліфікація присвоюється відповідно до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій у ХНМУ
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – Магістр
    Спеціальність – I6 Технології медичної діагностики та лікування
    Спеціалізація – І6.01 Лабораторна діагностика
    Освітня програма – Лабораторна діагностика
    Професійна кваліфікація – Лікар-лаборант
    Тип диплома Диплом магістра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 90 кредитів ЄКТС
    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 1 рік 6 місяців
    Наявність акредитації Акредитована Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (Україна).
    Сертифікат № 11073, дійсний до 01.07.2030 р.
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю 224
    «Технології медичної діагностики та лікування»
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/laboratorna-diagnostyka-magistr-2025/
  • Мета освітньої програми

    Забезпечення академічної підготовки та підготовка фахівця, здатного виконувати роботу лікаря-лаборанта в галузі охорони здоров’я на відповідній посаді, який володіє технологіями лабораторно-діагностичного процесу, організації та керівництвом роботи лабораторій, здатний забезпечувати консультативну взаємодію з клініцистами, виконувати науково- дослідну роботу, здійснювати освітній процес в підготовці лаборантів (медицина) на до- та післядипломному етапах

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    І6 Технології медичної діагностики та лікування І6.01 Лабораторна діагностика
    Об’єкти діяльності: здоров’я населення, лабораторне діагностування, контроль лікування та профілактика захворювань людини.
    Цілі навчання: академічна та професійна підготовка фахівця, здатного вирішувати складні задачі та проблеми, пов’язані з лабораторним діагностуванням та профілактикою захворювань людини, або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, та виконувати роботу за кваліфікацією лікар-лаборант в галузі охорони здоров’я.
    Теоретичний зміст предметної області: фундаментальні, біомедичні, клінічні та соціальні дисципліни, знання з питань охорони здоров’я населення; профілактики, діагностики захворювань людини на індивідуальному, родинному та популяційному рівні, необхідні для здійснення професійної діяльності лікаря-лаборанта, теоретичні основи управління.
    Методи, методики та технології: сучасні методи, методики та технології лабораторних досліджень (гістологічні, гістохімічні, клініко-діагностичні, біохімічні, бактеріологічні, вірусологічні, імунологічні, цитологічні, молекулярно-генетичні, патологоанатомічні, санітарногігієнічні тощо); застосовування технологій управління та організації роботи лабораторної служби в практичній охороні здоров’я; навчання лаборантів (медицина) на до- та післядипломному етапах.
    Інструменти та обладнання: обладнання клінічних, біохімічних, патоморфологічних, імунологічних, цитологічних, мікробіологічних та інших лабораторій відповідно до державних стандартів і стандарту ISO/IES.
    Особливості програми Програма передбачає теоретичну, практичну та науково-дослідну підготовку; форма навчання: очна. Програма передбачає також наявність виробничої практики. Програма передбачає можливість міжнародної мобільності, у тому числі спеціальної практики.
    Існує узгодженість даної освітньої програми із програмами інших країн, експериментальний характер освітньої програми, який надає Закон України «Про вищу освіту» в контексті академічної автономії.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Фахівець підготовлений до виконання робіт в галузі економіки за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010»:
    Секція Q. Охорона здоров’я та надання соціальної допомоги Розділ 86 Охорона здоров’я
    Група 86.1 Діяльність лікарняних закладів Клас 86.10 Діяльність лікарняних закладів
    Група 86.9 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я Клас 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я
    Секція P. Освіта.
    Розділ 85 Освіта
    Група 85.4 Вища освіта Клас 85.42 Вища освіта
     
    На відповідні посади в клініко-діагностичних лабораторіях різного профілю, в науково-дослідних установах, що працюють в галузі охорони здоров’я та в закладах освіти після проходження інтернатури (спеціалізації) за відповідною лікарською спеціальністю.
     
    Фахівець    здатний    займати    первинні    посади    (орієнтовні)    до професійних назв робіт за Національним класифікатором України
    «Класифікатор професій ДК 003:2010» (зі змінами):
    2229.1 Молодший науковий співробітник (галузь медицини, крім сестринської справи та акушерства)
    2229.2 Лікар-лаборант
    2310.2 Викладач закладу вищої освітиМоже займати відповідні первинні посади:

    • лікар-лаборант;
    • лікар-лаборант з клінічної біохімії; лікар-лаборант-генетик;
    • лікар-лаборант-гігієніст;
    • лікар-лаборант-гігієніст    з    дослідження    фізичних    факторів навколишнього середовища;
    • лікар-лаборант-гігієніст    з    дослідження    хімічних    факторів навколишнього середовища;
    • лікар-лаборант-імунолог;
    • лікар судово-медичний експерт-гістолог; лікар судово-медичний експерт-імунолог лікар судово-медичний експерт-цитолог;
    • молодший науковий співробітник (галузь медицини, крім сестринської справи та акушерства);
    • викладач вищого навчального закладу.
    Академічні права випускників Продовження здобуття освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти.
    Право набувати додаткові кваліфікації в системі післядипломної освіти відповідно до чинних вимог.
    Навчання в інтернатурі та на циклах спеціалізації для набуття відповідної лікарської спеціальності.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та навчання Підходи:            студентоцентроване, особистісно-орієнтоване, компетентнісне, практико-орієнтоване, електронне, симуляційне, навчання через клініко-лабораторну практику, самонавчання, навчання через дослідження.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, лабораторні, індивідуальні заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги, проблемно-орієнтований метод, творчий пошук, віртуальна та доповнена реальність тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною   та   недиференційованою   («зараховано»,   «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні задачі та проблеми під час професійної діяльності в сфері лабораторної медицини або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, з метою комплексної  оцінки  морфологічного  та  функціонального  стану органів і систем пацієнтів; встановлення лабораторного діагнозу, проведення санітарно-гігієнічної експертизи.
    Загальні компетентності ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
    ЗК02. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
    ЗК03. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
    ЗК04. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
    ЗК05. Здатність вчитись і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК06. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
    ЗК07. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    ЗК08. Здатність працювати автономно.
    ЗК09. Здатність працювати в команді.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК01. Навички оцінювання організації та якості надання різних видів медичної допомоги та санітарно-епідеміологічного благополуччя населення.
    СК02. Здатність забезпечити організацію роботи в лабораторіях різного профілю та їх структурних підрозділах, застосовувати сучасні методи роботи, впроваджувати стандарти ISO.
    СК03. Здатність використовувати професійні знання та практичні уміння в проведенні лабораторних досліджень при різних захворюваннях відповідно до клінічних протоколів.
    СК04. Здатність інтерпретувати результати лабораторних досліджень в комплексі всіх показників з діагностичною, лікувальною та прогностичною метою.
    СК05. Здатність проводити диференційну діагностику спадкових захворювань  за  даними  цитогенетичних,  біохімічних  тамолекулярно-генетичних досліджень.
    СК06. Здатність використовувати професійні знання для проведення судово-медичної експертизи живих, загиблих і померлих з травматичними та вогнепальними ушкодженнями із сучасної зброї, термічними та хімічними опіками, отруєннями, захворюваннями тощо.
    СК07. Здатність проводити диференціальну діагностику різних патологічних станів і процесів за даними патогістологічного дослідження.
    СК08. Здатність трактувати біохімічні процеси при патології, забезпечувати оптимальний вибір найбільш інформативних біохімічних маркерів для діагностики захворювань, аналізувати особливості перебігу хвороб та їх прогноз з урахуванням біохімічних показників.
    СК09. Застосування лабораторної діагностики, лікування і профілактики найбільш поширених хвороб імунної системи та алергологічної патології.
    СК10. Здатність оцінювати вплив ліків на результати лабораторних досліджень.
    СК11. Здатність розпізнавати передракові стани та пухлини за даними цитологічного дослідження.
    СК12. Здатність за результатами санітарно-гігієнічних досліджень чинників навколишнього та виробничого середовищ, харчових продуктів, обстежень закладів охорони здоров’я, радіометричних досліджень, оцінювати їх безпечність, відповідність до вимог санітарного законодавства України.
    СК13. Здатність інтерпретувати результати мікробіологічних, вірусологічних та імунологічних досліджень в комплексі всіх показників з діагностичною, лікувальною та прогностичною метою.
  • Програмні результати навчання

    ПРН 1. Застосовувати    професійні    знання;    формулювати    ідеї,    концепції    з    метою використання в роботі академічного або професійного спрямування.
    ПРН 2. Знаходити рішення у професійній діяльності, мати достатню компетентність в методах самостійних досліджень, бути здатним інтерпретувати їх результати.
    ПРН 3. Володіти та застосовувати знання та уміння із загальної та професійної підготовки при вирішенні спеціалізованих завдань.
    ПРН 4. Аналізувати результати досліджень морфологічно-функціонального стану організму та довкілля, оцінювати значимість показників.
    ПРН 5. Аргументувати висновки та виявляти зв’язки між сучасними концепціями в організації процесу управління на кожному етапі професійної діяльності.
    ПРН 6. Здатність    до    оцінювання    впливу    навколишнього    середовища,    соціально- економічних та біологічних детермінант на стан здоров’я індивідуума, сім’ї, популяції.
    ПРН 7. Демонструвати поглиблення базових знань за допомогою самоосвіти, демонструвати уміння представити і оцінити власний досвід та аналізувати й застосовувати досвід колег, демонструвати здатність обміну досвідом з іншими спеціалістами.
    ПРН 8. Надавати консультативну допомоги пов’язану з професійною діяльністю. Виконувати вимоги посадових інструкції, самоудосконалюватись.
    ПРН 9. Надавати екстрену долікарняну допомогу, за будь-яких обставин, використовуючи знання про людину, її органи та системи, дотримуючись відповідних етичних та юридичних норм, шляхом прийняття обґрунтованого рішення.
    ПРН 10. Виявляти, узагальнювати та вирішувати проблеми, що виникають в процесі професійної діяльності та формувати почуття відповідальності за виконувану роботу.
    ПРН 11. Застосовувати правила біоетики та біобезпеки у своїй фаховій діяльності.
    ПРН 12. Застосовувати методи діагностики для вимірювання структурних змін та порушених функцій організму, трактувати отриману інформацію, демонструючи доказове прийняття рішень.
    ПРН 13. Виконувати та використовувати методики лабораторних досліджень для діагностики захворювань, визначення характеристики тяжкості, періоду та терміну хвороби, прогнозу, контролю за лікуванням та його результатами.
    ПРН 14. Здатність до проведення заходів щодо організації, інтеграції надання лабораторної допомоги населенню та проведення маркетингу лабораторних послуг.
    ПРН 15. Координувати, модифікувати і комбінувати різні методи дослідження з метою виконання типових і нетипових професійних завдань.
    ПРН 16. Виконувати точно та якісно лабораторні дослідження, удосконалювати методики їх проведення, забезпечувати якість клінічних лабораторних досліджень, достовірність і єдність результатів та навчати інших.

  • Освітні компоненти

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Лабораторна діагностика» спеціальності «Технології медичної діагностики та лікування» освітнього ступеня «магістр»:

    1-й курс

    2-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Лабораторна діагностика» спеціальності «Технології медичної діагностики та лікування» освітнього ступеня «магістр»:

    1-й курс

    2-й курс

     

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за другим (магістерським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: кандидат медичних наук, професор.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально- наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, комплекс «Музей медицини», віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи. Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб  з  обмеженими  фізичними  можливостями  та  інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України (3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» тощо;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health, Coursera, CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    На допомогу навчанню й підготовці до іспитів організовано безкоштовний доступ до бріксів (кейсів з основ медицини) на онлайн-платформі тестів USMLE-Rx компанії MedIQ Learning (США), в бібліотеці є автоматизовані місця для роботи з цією програмою.
    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Система технологічних рішень та ресурсів для забезпечення
    освітнього процесу включає відповідні онлайн ресурси та платформи: Moodle, корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо. Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та угодами між закладами освіти. Партнером Університету є Університет прикладних наук FH Joanneum (Грац, Австрія).
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено