"Клінічна психологія" (магістр), 2025

Код та назва спеціальності C4 Психологія
Освітній ступінь Магістр
Стуктурний підрозділ І медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра української мови, психології та педагогіки
Гарант освітньої програми Абасалієва Оксана Миколаївна
Впроваджено в дію: від 01 вересня 2025 р.
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Абасалієва Оксана Миколаївна
канд. психол. наук, доцент кафедри української мови, психології та педагогіки
  • Загальна інформація
    Назва освітньої
    програми
    Клінічна психологія
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Другий (магістерський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 7 рівень, ЄРК – 7 рівень, РК ЄПВО – другий цикл
    Галузь знань С Соціальні науки, журналістика, інформація та міжнародні відносини
    Спеціальність С4 Психологія
    Спеціалізація Клінічна психологія
    Освітня кваліфікація Магістр психології за спеціалізацією клінічна психологія
    Професійна кваліфікація   –
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – магістр
    Спеціальність – С4 Психологія
    Спеціалізація – клінічна психологія
    Освітня програма – Клінічна психологія
    Тип диплома Диплом магістра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 90 кредитів ЄКТС
    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 1 рік 6 місяців
    Наявність акредитації Відсутня
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі освітнього ступеня бакалавра або магістра (освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста), зокрема за іншими галузями та спеціальностями
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/
  • Мета освітньої програми

    Підготовка нового покоління конкурентоспроможних в країні та за кордоном психологів загальної й клінічної практики, основним пріоритетом та мотивацією яких є збереження та промоція ментального здоров’я громадян.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) С Соціальні науки, журналістика, інформація та міжнародні відносини
    С4 Психологія
    Спеціалізація – клінічна психологія
    Клінічна психологія
    Об’єкт вивчення: психічні явища, закономірності їх виникнення функціонування та розвиток; поведінка, діяльність, учинки; взаємодія людей у малих і великих соціальних групах; психофізіологічні процеси та механізми, які лежать в основі різних форм психічної активності.
    Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні задачі та практичні у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення наукових та проєктних досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, та здійснення професійної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм професійної етики психолога.
    Теоретичний зміст предметної області: поняття психіки, свідомого і несвідомого, поведінки, діяльності, вчинку, спілкування, особистості, індивідуальності; концепції та теорії, що розкривають закономірності виникнення, розвитку та функціонування психіки; психологічні особливості життєвого шляху особистості, взаємодії людей у малих і великих соціальних групах; міжгрупової взаємодії тощо.
    Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, валідні, стандартизовані психодіагностичні методики, методи аналізу даних, технології психологічної допомоги (тренінгові, психотерапевтичні, просвітницькі, консультаційні, психодіагностичні та інші залежно від спеціалізації).
    Інструменти та обладнання: психологічні прилади, комп’ютерна техніка, мережеві системи пошуку та обробки інформації; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні; мультимедійне обладнання; програми статистичної обробки та візуалізації даних.
    Особливості програми Програма поєднує ґрунтовну загальнопсихологічну теоретичну підготовку з опануванням практичних навичок, необхідних для роботи у галузі охорони психічного здоров’я, що дозволить випускникам ефективно діяти в клінічному, науково-дослідному, освітньому та консультативному середовищах, зокрема як самозайняті особи (психологічна допомога, коучинг, тренінгові послуги) або члени мультидисциплінарних команд. Базами практики є заклади охорони здоров’я, інклюзивно-ресурсні центри тощо.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Професіонал підготовлений до виконання робіт в галузі економіки за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010»:
    Секція Q Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Розділ 86 Охорона здоров’я
    Група 86.9 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я
    Клас 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я
    Професіонал здатний займати первинні посади (орієнтовні) до професійних назв робіт за Національним класифікатором України «Класифікатор професій ДК 003:2010» (зі змінами):
    2445.1 Молодший науковий співробітник (психологія)
    2445.2 Психолог
    2445.2 Практичний психолог
    Академічні права випускників Продовження освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та
    навчання
    Підходи: студентоцентроване, проблемно-орієнтоване, електронне, самонавчання, навчання через практику, навчання через дослідження.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, лабораторні, індивідуальні заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною та недиференційованою («зараховано», «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність вирішувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК2. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
    ЗК3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
    ЗК4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
    ЗК5. Цінування та повага різноманітності мультикультурності.
    ЗК6. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
    ЗК7. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
    ЗК8. Здатність розробляти та управляти проєктами.
    ЗК9. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
    ЗК10. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК)  СК1. Здатність здійснювати теоретичний, методологічний та емпіричний аналіз актуальних проблем психологічної науки та/або практики.
    СК2. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження з елементами наукової новизни та/або практичної значущості.
    СК3. Здатність обирати і застосувати валідні та надійні методи наукового дослідження та/або доказові методики і техніки практичної діяльності.
    СК4. Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів та технік.
    СК5. Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології.
    СК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах.
    СК7. Здатність приймати фахові рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності.
    СК8. Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію.
    СК9. Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями.
    СК10. Здатність розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги клієнтам у складних життєвих ситуаціях.
    СК11. Здатність демонструвати розуміння закономірностей функціонування психіки у нормі та патології в контексті вікового аспекту та девіантного розвитку.
    СК12. Здатність реалізовувати основні принципи та напрями психологічного консультування, стратегії, методи та моделі психологічного впливу у сферах психології та клінічної психології, аналізувати та оцінювати їх ефективність.
    СК13. Здатність формулювати дослідницькі завдання у проблемному полі клінічної психології та психотерапії, вміти їх розв’язувати із застосуванням сучасних наукових методів.
    СК14. Здатність застосовувати на практиці знання з клінічної психології, нейропсихології, основ психіатрії, психології девіантного розвитку особистості, з діагностики та оцінки психічних станів.
    СК15. Здатність співпрацювати з профільними фахівцями в сфері охорони здоров’я, освіти, соціального захисту, охорони правопорядку та іншими.
  • Програмні результати навчання

    ПР1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
    ПР2. Вміти організовувати та проводити психологічне дослідження із застосуванням валідних та надійних методів.
    ПР3. Узагальнювати емпіричні дані та формулювати теоретичні висновки.
    ПР4. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій.
    ПР5. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія, консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість.
    ПР6. Розробляти просвітницькі матеріали та освітні програми, впроваджувати їх, отримувати зворотній зв’язок, оцінювати якість.
    ПР7. Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях.
    ПР8. Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації.
    ПР9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
    ПР10. Здійснювати аналітичний пошук відповідної до сформульованої проблеми наукової інформації та оцінювати її за критеріями адекватності.
    ПР11. Здійснювати адаптацію та модифікацію існуючих наукових підходів і методів до конкретних ситуацій професійної діяльності.
    ПР12. Здійснювати пошук і вибір індивідуальних і групових методів клініко-психологічного, нейропсихологічного досліджень, психологічних втручань.
    ПР13. Складати та реалізовувати програму діагностики психічних станів, здійснювати діагностику та оцінку, прогнозувати результати.
    ПР14. Здійснювати процедуру діагностики та оцінки, інтерпретацію результатів, підготовку звітів, визначати зміст запиту до супервізії.
    ПР15. Розробляти стратегії клініко-психологічного дослідження з врахуванням специфіки дослідження, доступних дослідницьких методів та отриманих знань.

  • Освітні компоненти (силабуси)

    Навчальний план 2025

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «магістр»:

    1-й курс
    2-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «магістр»:

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за другим (магістерським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: кандидат психологічних наук, доцент.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Наявні сховища для облаштування безпечних умов для навчання та облаштовано доступність навчальних приміщень для маломобільних груп населення. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують лікувально-навчально-наукового відокремленого підрозділу філії «Університетська лікарня» (з Центром психічного (ментального) здоров’я), Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр, Центр тривимірних технологій та Психологічна служба Навчально-наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, комплекс «Музей медицини», віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи.
    Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований контент eBooks: веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України( 4000 назв);
    • електронний каталог – 330 тисяч бібліографічних описів, зокрема посилань на повні тексти – 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету та з актуальної тематики;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health,  Coursera,  CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Академічна доброчесність», «Професійний розвиток медичного фахівця», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти
    Не передбачено