Підсумки проєкту «Empowerher: сприяння лідерству жінок у вищій медичній освіті»

Завершується спільний проєкт Школи клінічної медицини Кембриджського університету і Центру гендерної освіти ХНМУ «EmpowerHER: Сприяння лідерству жінок у вищій медичній освіті», що з січня 2024 р. реалізується за фінансової підтримки програми Going Global Partnerships від Британської Ради.

Проєкт мав на меті виявити причини недостатньої представленості жінок на лідерських позиціях у вищій медичній освіті та надати жінкам, які працюють і навчаються в університеті, знання та підтримку, розвинути навички, що необхідні для спроможності до впевненого лідерства.

Минулого тижня команда проєкту провела підсумкову конференцію, що транслювалася у прямому етері в соціальних мережах університету (запис). На її початку начальниця відділу міжнародних зв’язків та грантової роботи, к.мед.н., доц. Оксана Васильєва наголосила, що проєкт є важливою складовою міжнародної діяльності університету в його інтеграції до глобального науково-освітнього простору. Пані Оксана розповіла про програму «Twinning Ukraine», в якій у 2022 р. побратимом ХНМУ став Кембриджський університет. Співпраця двох вишів вилилася, зокрема, у проєкт «EmpowerHER: Сприяння лідерству жінок у вищій медичній освіті», що минулоріч був обраний Британською Радою одним із шести для підтримки. Пані Оксана подякувала команді проєкту, зазначила, що він по-справжньому надихає, допомагає співробітницям університету повірити у свої сили, реалізувати власний лідерський потенціал.

Завідувачка кафедри філософії та суспільних наук, директорка Центру гендерної освіти, д.філос.н., проф. Катерина Карпенко, фактична менторка проєкту, розповіла про нелегкий шлях гендерних ініціатив в ХНМУ, що розпочалися ще у 2007 р., коли вперше була проведена конференція «Гендер. Екологія. Здоров’я». Загалом відбулося 7 таких конференцій, і у 2012 р. був створений Центр гендерної освіти… Однак тоді, на самому початку, ставлення в університеті до гендерної проблематики було неоднозначним: з одного боку – підтримка, розуміння актуальності теми, з іншого – певний спротив. З часом ситуація кардинально змінилася, відбулася своєрідна легітимація гендерних пошуків, і нинішній проєкт став логічним поступом цього.

Керівник (з української сторони) проєкту доцент кафедри філософії та суспільних наук, к.соц.н., доц. Олег Марущенко зауважив, що проєкт, наче птах, має два крила, два напрями – дослідницький і просвітницький, які в реальній практиці взаємно підсилили один одного. Пан Олег відзначив значущість науково-ознайомчого візиту до Кембриджського університету, про який його учасниці – доцентка кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я к.іст.н., доц. Наталія Мартиненко і асистентка кафедри філософії та суспільних наук, PhD Марія Фідровська – розповіли в межах конференції, а по «гарячих слідах» – також в публікації.

Ключовим компонентом дослідницького напряму стало соціологічне опитування «Жінки і чоловіки у вищій медичній школі України». Його результати представлені в окремій публікації. На конференції аспірантка кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я Анастасія Вашева презентувала найбільш цікаві «зрізи» думок тих, хто навчаються в інтернатурі й аспірантурі, а студентка II медичного факультету Яна Мироненко розповіла про підсумки опитування студентської аудиторії. Завершуючи дослідницький блок, Марія Фідровська представила результати філософського аналізу історій успіху лідерок ХНМУ (детально про це).

Просвітницький напрям проєкту передбачав насамперед публічні події. Наприклад, два ідентичних за змістом тренінги «Запустіть свій лідерський потенціал: інтенсив для молодих науковиць і викладачок», запрошеною ведучою та експерткою яких стала віцеголова ради ГО «ЕдКемп Україна», к.філол.н., доц., людина, яка впродовж чотирьох років була радницею з питань недискримінації двох міністерок освіти і науки України, координаторка відповідної робочої групи МОН, переможниця Національної незалежної премії «Жінка України» (2020) Олена Масалітіна. У двох тренінгах взяли участь 42 учасниці (переважно з числа професорсько-викладацького складу). У межах цих подій, зокрема, відбулася презентація курсу «Learning to Fly…» («Навчитися літати»), розробленого в стінах Кембриджського університету для допомоги науковицям з неклінічних спеціальностей, які нещодавно захистили дисертацію і планують активно займатися науковою кар’єрою. Сам курс проходить у листопаді, відбір триває до 25 вересня, і науковиці з ХНМУ, завдяки проєкту, так само можуть податися на участь (детальніше див.).

Окрім тренінгів, команда проєкту також провела два семінари з work-life балансу: перший – «Female Work-life: is balance reachable?» («Чи досяжний баланс між роботою і життям для жінок?») – наживо для аспіранток Кембриджського університету (під час візиту), другий – «Work-life баланс: перезавантаження 2025. Візії та практичні інструменти для життя на повну» – онлайн для спільноти ХНМУ (у вебінарі взяли участь 48 осіб). Усі проведені публічні події отримали високі оцінки з боку учасницького кола.

Серед інших просвітницьких ініціатив варто відзначити публікації, що впродовж року виходили в університетських медіа і були присвячені проблематиці проєкту та його окремим складовим. Важливою ініціативою стали і публікації в межах фотокампанії до Міжнародного дня жінок і дівчат у науці, який за ініціативою ООН і ЮНЕСКО щорічно відзначають 11 лютого заради сприяння повному й рівному доступу та участі жінок у сферах науки, технологій, інженерії й математики. У межах фотокампанії знані науковиці університету зверталися до молодих колег з побажаннями і порадами про те, як досягти лідерських позицій у науці.

Команда проєкту «EmpowerHER» висловлює щиру подяку всім долученим за внесок у спільну справу. Проєкт здійснив важливі гендерні дослідження, став вагомим кроком у просуванні жіночого лідерства в ХНМУ і джерелом натхнення для жінок у медичній освіті – вони отримали цінні знання, інструменти та мотивацію для розвитку свого лідерського потенціалу. Матеріали проєкту будуть згодом представлені на сторінці Центру гендерної освіти.

Олег Марущенко, доцент кафедри філософії та суспільних наук
Наталія Мартиненко, доцентка кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я

Матеріал створено в межах проєкту «EmpowerHER: просування жіночого лідерства у вищій медичній освіті», що реалізується за фінансової підтримки програми Going Global Partnerships від Британської Ради.