"Соціальна робота" (бакалавр), 2025

Код та назва спеціальності I10 «Соціальна робота та консультування»
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ ІІІ медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра психіатрії, наркології, медичної психології та соціальної роботи
Гарант освітньої програми Могилка Олександр Петрович
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Внутрішній моніторинг ОПП
Могилка Олександр Петрович
Асистент кафедри психіатрії, наркології, медичної психології та соціальної роботи
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Соціальна робота
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 6 рівень, ЄРК – 6 рівень, РК ЄПВО – перший цикл
    Галузь знань I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Спеціальність I10 Соціальна робота та консультування
    Спеціалізація
    Освітня кваліфікація Бакалавр з соціальної роботи
    Професійна кваліфікація
    Процедура присвоєння професійних кваліфікацій Професійна кваліфікація присвоюється відповідно до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій у ХНМУ
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – Бакалавр
    Спеціальність – І10 Соціальна робота та консультування
    Освітня програма – Соціальна робота
    Тип диплома Диплом бакалавра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 240 кредитів ЄКТС
    Університет має право визнати та перезарахувати не більше ніж 60 кредитів ЄКТС, отриманих в межах попереднього здобуття освіти особам, які здобули ступінь фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста).
    Форма здобуття освіти Очна (денна), заочна
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 3 роки 10 місяців
    Наявність акредитації Акредитована Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (Україна).
    Сертифікат № 13861, дійсний до 10.06.2026 р.
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі повної загальної середньої освіти
    Мова(и) викладання Українська
    Термін дії освітньої програми З вересня 2024 р.
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/
  • Мета освітньої програми

    ОП спрямована на формування особистісних та фахових якостей соціального працівника, озброєного знаннями, уміннями, навичками, здатного використовувати в професійній діяльності інформаційно-комунікаційні технології, інноваційні методи управління соціальними процесами, здатного до самоосвіти, постійного оновлення наукових знань, професійної мобільності, швидкої адаптації до змін у соціальній сфері, який дотримується у своїй роботі принципів доброчесності й неупередженості, уміє вирішувати складні психологічні ситуації в соціальній сфері, чітко орієнтується в правовому полі.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    І10 Соціальна робота та консультування
    Об’єкт вивчення: особи, родини, соціальні групи та громади, які потребують підтримки для покращення здоров’я, соціального функціонування та загального благополуччя.
    Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі з надання соціальних послуг у сфері громадського здоров’я та прикладні проблеми соціальної сфери або у процесі навчання, у тому числі управління соціальними процесами й процесами, що мають місце в індивідуальному розвитку особистості, що передбачає застосування певних теорій і методів соціальної роботи й характеризується комплексністю та невизначеністю умов, зорієнтованих на подальшу фахову самоосвіту.
    Теоретичний зміст предметної області: поняття, концепції та методи підтримання і надання кваліфікованої допомоги особам, групам людей, громадам з метою розширення або відновлення їхньої здатності до соціального функціонування, реалізації громадянських прав, запобігання соціальної ексклюзії.
    Методи, методики та технології: загальнонаукові і спеціальні методи пізнання соціальних явищ; методики оцінки поведінки чи діяльності індивідів і соціальних груп; педагогічні, економічні, психологічні, соціологічні, інформаційно-комунікаційні технології.
    Інструменти та обладнання: сучасні інформаційно-комунікативні технології, інформаційні ресурси та програмні продукти, що застосовуються в соціальній сфері.
    Особливості програми Люди які потребують соціальної допомоги – це люди з обмеженими можливостями, представники груп ризику щодо інфікування соціально небезпечними хворобами, хворі на соціально-небезпечні хвороби, насамперед пацієнти різноманітних лікувальних, та лікувально-реабілітаційних організацій. Враховуючи зміни до наказу МОЗ України від 28.10.2002 №385» про затвердження переліків закладів охорони здоров’я, лікарських посад, посад фармацевтів, посад професіоналів у галузі охорони здоров’я та посад професіоналів з вищою немедичною освітою в закладах охорони здоров’я» зареєстрованого в міністерстві юстиції України 12 листопада 2002 року за №892-7180 .згідно наказу №2034 від 29.11.2023 посада соціальний працівник додана до переліку посад професіоналів з вищою немедичною освітою ,залучених до надання реабілітаційної допомоги у складі мультидисциплінарних реабілітаційних команд в закладах охорони здоров’я Проходження практики в медичних установах; вивчення предметів медичного напрямку, найбільш необхідних для надання соціально-медичної допомоги, роботи в мультидисциплінарних реабілітаційних командах при МОЗ. Існує узгодженість даної освітньої програми із програмами установ, які надають соціальну допомогу різним групам населення.
  • Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
    Можливості працевлаштування за здобутою освітою Фахівець підготовлений до виконання робіт в галузі економіки за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010»:
    Секція Q. Охорона здоров’я та надання соціальної допомоги.
    Розділ 88 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання
    Група 88.1 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів
    Клас 88.10 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів
    Група 88.9 Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання
    Клас 88.99 Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у.
    Фахівець здатний займати первинні посади (орієнтовні) до професійних назв робіт за Національним класифікатором України «Класифікатор професій ДК 003:2010» (зі змінами):
    2446.2 Соціальний працівник
    2446.2 Фахівець (з допомоги неблагополучним родинам, грошової допомоги дітям і т. ін.)
    2446.2 Фахівець із соціальної допомоги вдома
    2446.2 Фахівець із соціальної роботи
    Академічні права випускників Продовження навчання для здобуття другого (магістерського) рівня. Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та
    навчання
    Підходи: студентоцентроване, особистісно-орієнтоване, компетентнісне, практико-орієнтоване, електронне, симуляційне, навчання через практику, самонавчання, навчання через дослідження.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, виконання індивідуальних завдань, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги, проблемно-орієнтований метод, творчий пошук тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною та недиференційованою («зараховано», «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у соціальній сфері або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
    ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК5. Здатність планувати та управляти часом.
    ЗК6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
    ЗК8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
    ЗК9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    ЗК11. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
    ЗК12. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
    ЗК13. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети
    ЗК14. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
    ЗК15. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
    ЗК16. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
    Спеціальні (фахові, предметні)
    компетентності (СК)
    СК1. Знання і розуміння сутності, значення і видів соціальної роботи та основних її напрямів (психологічного, соціально-педагогічного, юридичного, економічного, медичного).
    СК2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.
    СК3. Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення.
    СК4. Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.
    СК5. Здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах.
    СК6. Знання і розуміння організації та функціонування системи соціального захисту і соціальних служб.
    СК7. Здатність до співпраці у міжнародному середовищі та
    8
    розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці.
    СК8. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з соціальними об’єктами в польових і лабораторних умовах.
    СК9. Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів, в тому числі на етапі раннього втручання.
    СК10. Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.
    СК11. Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей, тендерних, етнічних та інших особливостей, в тому числі на етапі раннього втручання.
    СК12. Здатність ініціювати соціальні зміни, спрямовані на піднесення соціального добробуту.
    СК13. Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.
    СК14. Здатність до застосування методів менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.
    СК15. Здатність взаємодіяти з клієнтами, представниками різних професійних груп та громад.
    СК16. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів соціальної роботи.
    СК17. Здатність виявляти і залучати ресурси організацій партнерів з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.
    СК18. Здатність до генерування нових ідей та креативності у професійній сфері.
    СК19. Здатність оцінювати результати та якість професійної діяльності у сфері соціальної роботи.
    СК20. Здатність до сприяння підвищенню добробуту і соціального захисту осіб, здійснення соціальної допомоги та надання підтримки тим, хто перебуває у складних життєвих обставинах.
  • Результати навчання

    ПРН1. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних завдань і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
    ПРН2. Вільно спілкуватися усно і письмово державною та іноземною мовами з професійних питань.
    ПРН3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.
    ПРН4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми.
    ПРН5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
    ПРН6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях.
    ПРН7. Використовувати спеціалізоване програмне забезпечення у ході розв’язання професійних завдань, в тому числі на етапі раннього втручання.
    ПРН8. Критично аналізувати й оцінювати чинну соціальну політику країни, соціально-політичні процеси на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях.
    ПРН9. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
    ПРН10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
    ПРН11. Використовувати методи профілактики для запобігання можливих відхилень у психічному розвитку, порушень поведінки, міжособистісних стосунків, для розв’язання конфліктів, попередження соціальних ризиків та складних життєвих обставин.
    ПРН12. Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності, в тому числі на етапі раннього втручання.
    ПРН13. Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.
    ПРН14. Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога.
    ПРН15. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки.
    ПРН16. Застосовувати методи менеджменту для організації власної професійної діяльності та управління діяльністю соціальних робітників і волонтерів, іншого персоналу.
    ПРН17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів.
    ПРН18. Налагоджувати співпрацю з представникам різних професійних груп та громад; використовувати стратегії індивідуального та колективного представництва інтересів клієнтів.
    ПРН19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
    ПРН20. Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання, в тому числі на етапі раннього втручання.
    ПРН21. Демонструвати толерантну поведінку, виявляти повагу до культурних, релігійних, етнічних відмінностей, розрізняти вплив стереотипів та упереджень.
    ПРН22. Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.
    ПРН23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки.

  • Освітні компоненти

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр»:

     

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Соціальна робота» спеціальності «Соціальна робота» освітнього ступеня «бакалавр»:

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: кандидат медичних наук, доцент.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально-наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, анатомічний музей, віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи. Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Наявність офіційного сайту ХНМУ; наукової бібліотеки з повним набором навчальної літератури з усіх дисциплін, що вивчаються (державною, російською, англійською мовами); працює web-сайт Наукової бібліотеки ХНМУ, який надає зручний віддалений доступ до різноманітних інформаційних ресурсів, в т.ч.: електронний каталог – понад 210 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 2,2 тисячі (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо).
    Репозитарій ХНМУ – перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує понад 12 тисяч повнотекстових документів, в т.ч. 1,3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки чисто наукових, але й навчально-методичних, лекційних матеріалів, забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7; бази даних, в першу чергу біомедичного профілю, серед яких Medline, Cochrane Library, Academic Search Premier, Health Sourse, PubMed, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін. За програмою проекту “Електронна інформація для бібліотек“ (eIFL Direct) нам надаються безкоштовні тріал-доступи: до наукометричних баз даних Web of Science від видавництва Thomson Reuters, ресурсів East View Information Services, Консорціуму JSTOR різних закордонних видавництв, таких як Royal Society Publishing, Nature, Academic Press, Springer International Publishing AG, Institute of Physics Publishing (IOP Publishing), до електронних версій журналів The New England Journal of Medicine, Pediatric Neurology Briefs, до журналів та книжок Elsevier, ресурси компанії Ovid – “Primal Interactive Human: the 3D Real-time Body” (Мультимедійна інтерактивна 3D анатомія людини), Reactions Pharmacovigilance Insight, APA PsycINFO™, PsycTESTS тощо; web-покажчик журналів з інтерактивними посиланнями на електронні архіви. Всі читальні зали та зали електронної інформації працюють в зоні Wi-Fi і забезпечують вільний доступ до мережі Інтернет.
  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та угодами між закладами освіти. Партнерами Університету є Ноттінгемський університет Трент (Велика Британія, угода про співпрацю/меморандум, 2023 р.).
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено