"Протезування-ортезування" (магістр), 2025

Код та назва спеціальності I6 Технології медичної діагностики та лікування, спеціалізація I6.02 Протезування-ортезування
Освітній ступінь Магістр
Стуктурний підрозділ ІV медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра екстреної та невідкладної медичної допомоги, ортопедії травматології та протезування
Гарант освітньої програми Литвиненко Микола Ігоревич
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Внутрішній моніторинг ОПП
Литвиненко Микола Ігоревич
декан IV медичного факультету, к.м.н., доцент кафедри гігієни та екології
mi.lytvynenko@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Протезування-ортезування
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Другий (магістерський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 7 рівень, ЄРК – 7 рівень, РК ЄПВО – другий цикл
    Галузь знань I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Спеціальність I6 Технології медичної діагностики та лікування
    Спеціалізація І6.02 Протезування-ортезування
    Освітня кваліфікація Магістр з технологій медичної діагностики та лікування за спеціалізацією протезування-ортезування
    Професійна кваліфікація Протезист-ортезист
    Процедура присвоєння професійної кваліфікації Професійна кваліфікація присвоюється відповідно до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій у ХНМУ
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – Магістр
    Спеціальність: I6 Технології медичної діагностики та лікування Спеціалізація: І6.02 Протезування-ортезування
    Освітня програма: Протезування-ортезування Професійна кваліфікація: Протезист-ортезист
    Тип диплома Диплом магістра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 120 кредитів ЄКТС
    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 1 рік 10 місяців
    Наявність акредитації Не акредитована
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі освітнього ступеня бакалавра або магістра за спеціальностями галузей знань «Охорона здоров’я», «Біологія», «Механічна інженерія», «Хімічна інженерія та біоінженерія», за спеціальністю «Фізична культура і спорт», за напрямом «Здоров’я людини»  (професійне   спрямування фізична реабілітація)
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/protezuvannya-ortezuvannya-magistr-2025/
  • Мета освітньої програми

    Програма спрямована на підготовку конкурентоспроможного, висококваліфікованого, компетентного фахівця, здатного вирішувати практичні та дослідницькі проблеми і задачі діяльності в сфері протезування-ортезування, який відповідає сучасним та майбутнім ринковим вимогам

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    І6 Технології медичної діагностики та лікування І6.02 Протезування-ортезування
    Об’єкт діяльності: протезування, ортезування, реабілітація, яка включає протезування та ортезування, керування процесами, які включають протезування та ортезування.
    Цілі навчання: академічна та професійна підготовка фахівця, здатного використовувати пацієнтоцентричну доказову практику для проведення клінічної оцінки, призначення, технічного проєктування та виготовлення протезів та/або ортезів; розробляти план реабілітації та визначати цілі, які включають послуги з протезування/ортезування, а також визначати тести та заходи для кількісної оцінки та характеристики клінічних результатів. Ця професія спрямована на забезпечення того, щоб отримувачі послуг мали рівні можливості для повноцінної участі в житті суспільства. Ця діяльність вимагає значних клінічних і технічних знань, навичок, умінь і професійної поведінки.
    Теоретичний зміст предметної області: принципи психології, аналітичні навички та навички вирішення проблем, клінічні навички, клінічні технології, комунікативні навички, співпраця, професіоналізм, лідерство, діагностичне тестування, етика, доказова практика, нормальна та патологічна анатомія та фізіологія людини, нормальна та патологічна кінезіологія, нормальна і патологічна біомеханіка та аналіз ходи, матеріалознавство та механічні принципи, моделі інвалідності, клінічно значущі функції систем організму (зокрема, скелетної, м’язової, неврологічної, покривної/сполучної тканини, судинної), управління практикою, професійні обов’язки, технічні навички, статистика (включаючи кількісний та якісний аналіз);
    принципи та підходи до реабілітації, включаючи протезування та ортезування, у разі відсутності кінцівок (наприклад, ампутаційних, вроджених), або порушення функції інших систем організму (наприклад, неврологічних, м’язових, скелетних, ендокринних тощо) у осіб різних нозологічних та вікових груп;
    управління практикою та клінічно релевантні принципи і стратегії досліджень.
    Методи, методики та технології: методи клінічного обстеження пацієнта; виявлення, формулювання та визначення пріоритетності функціональних порушень систем організму, формулювання та визначення пріоритетності SMART-цілей, включаючи відповідні оцінки; методи формування плану реабілітації; методи аналізу, систематичної оцінки джерел доказової бази; технології виготовлення протезів та ортезів; методи психологічної підтримки; методи довготривалого спостереження за пацієнтом; методи розробки нових конструкцій протезів та ортезів; методи управління практикою та ведення бізнесу; методика викладання.
    Інструменти та обладнання: обладнання клінічних, біохімічних технічних та виробничих лабораторій (для виробництва протезів-ортезів) відповідно до державних стандартів і стандарту ISO/IES.
    Особливості програми Освітня-професійна програма «Протезування-ортезування» поєднує медицину, інженерію та цифрові технології і спрямована на підготовку висококваліфікованих фахівців, здатних проєктувати, виготовляти та налаштовувати сучасні протезно-ортезні вироби із застосуванням інноваційних технологій. Її особливістю є активне використання новітніх цифрових інструментів – від комп’ютерного моделювання до 3D-друку компонентів протезів і ортезів. Значна увага приділяється інтеграції біомеханічного аналізу, матеріалознавства та фізичної реабілітації, що забезпечує міждисциплінарний підхід до навчання. Програма має виразну практичну спрямованість: здобувачі освіти проходять навчання у сучасних навчально-виробничих підприємствах партнерів. В основі підготовки лежить орієнтація на потреби людини – від опанування технічних навичок до розвитку вмінь комунікації та психологічної підтримки користувачів протезно-ортезних виробів.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Професіонал підготовлений до виконання робіт в галузі економіки за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010»:
    Секція Q. Охорона здоров’я та надання соціальної допомоги
    Розділ 86 Охорона здоров’я
    Група 86.1 Діяльність лікарняних закладів Клас 86.10 Діяльність лікарняних закладів
    Група 86.9 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я Клас 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров’яРозділ    88    Надання   соціальної    допомоги   без    забезпечення проживання
    Група 88.1 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів
    Клас 88.10 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідівПрофесіонал здатний займати первинні посади (орієнтовні) до професійних назв робіт за Національним класифікатором України «Класифікатор професій ДК 003:2010» (зі змінами):
    2229.2 Протезист-ортезист
    Академічні права випускників Продовження здобуття освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти.
    Право набувати додаткові кваліфікації в системі післядипломної освіти відповідно до чинних вимог.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та навчання Підходи: студентоцентроване, особистісно-орієнтоване,
    компетентнісне, практико-орієнтоване, електронне, симуляційне, навчання через клінічну практику та через дослідження, самонавчання.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські,
    лабораторні, індивідуальні заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ,  кейс-метод,  сократичний  діалог,  психологічні  та  інші тренінги, проблемно-орієнтований метод, творчий пошук, віртуальна та доповнена реальність тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація. Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною та недиференційованою («зараховано», «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та задачі дослідницького та/або інноваційного характеру під час професійної діяльності у сфері протезування-ортезування
    Загальні компетентності
    (ЗК)
    ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК02. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК03. Здатність спілкуватись іноземною мовою.
    ЗК04. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
    ЗК05. Здатність працювати в міжнародному контексті.
    ЗК06. Здатність працювати автономно.
    ЗК07. Здатність розробляти проєкти та управляти ними.
    ЗК08. Здатність здійснювати безпечну діяльність.
    ЗК09. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
    ЗК10. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
    ЗК11. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК01. Знання наукової основи предмета, обізнаність у поточних дослідженнях і розробках, а також розуміння зв’язку між наукою та перевіреним досвідом і практичного значення цього.
    СК02. Здатність проводити огляд пацієнта/клієнта та визначати його фізичні, функціональні можливості та антропометричні дані, в тому числі у співпраці з іншими учасниками мультидисциплінарної команди.
    СК03. Здатність обирати та застосовувати відповідні методи протезування-ортезування, які базуються на фундаментальних та доказових технічних процедурах.
    СК04. Здатність знаходити та аналізувати відповідні нормативні документи.
    СК05. Здатність самостійно та у співпраці з пацієнтом здійснювати заходи, які включають протезування-ортезування, та виступати в ролі технічного спеціаліста в межах усієї реабілітаційної програми.
    СК06. Здатність ініціювати методологічні технічні вдосконалення процесів роботи ортопедичної майстерні, підвищення ефективності роботи обладнання та застосування специфічних інструментів та засобів.
    СК07. Здатність керувати практикою та контролювати безпеку фахівців ортопедичної майстерні під час роботи.
    СК08. Здатність презентувати та обговорювати (усно та письмово) заходи та результати реабілітації, яка включає протезування-ортезування, із зацікавленими сторонами, а також документувати їх відповідно до вимог.
    СК09. Здатність критично аналізувати, оцінювати та використовувати відповідну інформацію, а також обговорювати нові факти, явища та проблеми з різними цільовими групами, роблячи таким чином внесок у
    розвиток професії та бізнесу.
    СК10. Здатність демонструвати самокритику і здатність до емпатії.
    СК11. Здатність визначати власну потребу в додаткових знаннях та безперервно розвивати власні навички.
    СК12. Здатність до самостійного прийняття клінічних рішень та використання підходу, орієнтованого на пацієнта, до протезно-ортезних втручань, що охоплюють всі вікові категорії.
    СК13. Здатність застосовувати фізичні та математичні методи в аналізі, моделюванні функціонування живих організмів.
    СК14. Здатність розробляти плани і проєкти для забезпечення досягнення поставленої певної мети з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, включно із виробництвом, експлуатацією, технічним обслуговуванням та утилізацією.
  • Програмні результати навчання

    ПРН 01. Знаходити ефективні доказові рішення у клінічних умовах (протезно-ортопедичні підприємства, реабілітаційні центри та заклади охорони здоров’я), реалізуючи їх з метою визначення та забезпечення потреб пацієнтапрофесійній діяльності, реалізовуючи їх з метою визначення та забезпечення потреб пацієнта у протезуванні або ортезуванні.
    ПРН 02. Застосовувати знання та уміння із загальної та професійної підготовки при вирішенні спеціалізованих завдань, а саме: обстеження пацієнта, розуміння діагностичної документації, розробка плану реабілітації пацієнта, що включаєпротезування/ортезування.
    ПРН 03. Застосовувати знання та уміння із загальної та професійної підготовки при вирішенні спеціалізованих завдань, а саме: зняття замірів та планвиготовлення протезного чи ортезного виробу,виготовлення та корекція протезного або ортезного виробу, взаємодія з пацієнтом та іншими фахівцями для оцінки результатів втручання.
    ПРН 04. Вміти     ефективно    працювати     у     складі     мультидисциплінарної     команди, орієнтуючись на пацієнтата керуючись принципами професійної та етичноїпрактики.
    ПРН 05. Правильно та якісно виконувати усі важливі елементи процесу протезування або ортезування (від оцінки стану пацієнта до інструктажу щодо користування протезним або ортезним виробом), застосовуючи принципи професійної комунікації, толерантності, етики та конфіденційності.
    ПРН 06. Застосовувати фундаментальні знання щодо рекомендацій з призначення, дизайну протезів чи ортезів на основі анатомії людини, вибору матеріалів, біомеханічних принципів, підгонки, оцінки, налаштування та досягнення конкретних результатів для пацієнта.
    ПРН 07. Аргументувати висновки та виявляти зв’язки між сучасними концепціями в організації процесу управління практикою, яка включає протезування-ортезування, на кожному етапі професійної діяльності.
    ПРН 08. Управляти даними та перевіряти гіпотези(включаючи тести між двома або більше групами), визначати похибку вимірювання, надійність та валідність, статистичне значення під час планування, виготовлення та аналізу якості протезного або ортезного виробу.
    ПРН 09. Знаходити можливість для самоосвіти, демонструвати уміння представити і оцінити власний досвід та аналізувати й застосовувати досвід колег, демонструвати здатність обміну досвідом з іншими спеціалістами у сфері реабілітації, яка включає протезування-ортезування.
    ПРН 10. Самостійно аналізувати наукову літературу (в тому числі, іноземною мовою) та застосовувати найкращі наявні докази для вирішення важливих проблем або питань у сфері протезування та ортезування.
    ПРН 11. Розуміти науково-дослідні процеси та вміти виконувати роль протезиста- ортезиста на рівнідосліджень.
    ПРН 12. Виявляти, узагальнювати та вирішувати проблеми, що виникають в процесі професійної діяльностіта формувати почуття відповідальності за виконувану роботу.
    ПРН 13. Самостійно розробляти та впроваджувати ефективний план подальшого обслуговування для забезпечення оптимального носіння та функціонування ортеза чи протеза. Цей план також має включати контроль результатів плану реабілітації.
    ПРН 14. Мати необхідні клінічні навички для надання комплексних послуг з протезування-ортезування, які сприяють покращенню якості життя пацієнта.
    ПРН 15. Дотримуватися правил безпеки, нормативних вимог та процедур, при підборі та застосуванні необхідного обладнання і інструментів у процесі виготовлення протезів та ортезів.
    ПРН 16. Координувати, модифікувати і комбінувати різні методи дослідження з метою виконання типових і нетипових професійних завдань.

    ПРН 17. Вміти якісно проектувати (з використанням необхідних компонентів) та виготовляти наступне (але не обмежуючись цим):

    1. ортез стопи FO (особливо при діабеті)
    2. ортез стопи AFO (пасивний та активний);
    3. стегново-колінний гомілково-стопний ортез KAFO;
    4. ортез грудо-попереково-крижового відділу TLSO;
    5. ортез при сколіозі;
    6. ортез зап‘ястя WO;
    7. ортез плеча SO;
    8. ортез плече-лікоть-зап’ястя-кисть SEWHO;
    9. трансрадіальний протез TR (з підбором необхідного дизайну куксоприймальної гільзи та з різними видами кріплень);
    10. трансгумеральний протез TH (з підбором необхідного дизайну куксоприймальної гільзи та з кріпленням у вигляді вісімки або дев’ятки);
    11. транстибіальний протез (PTB (Patellar tendon bearing);
    12. транстибіальний протез PTS (Patellar-tendon-supracondylar);
    13. трансфеморальний протез TF (з приймальною гільзою Quadrilateral; ІС та SIC (sub- ischial) або іншим дизайном та з використанням різних технологій);
    14. здійснювати модифікацію взуття.
  • Освітні компоненти

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Протезування-ортезування» спеціальності «Технології медичної діагностики та лікування» освітнього ступеня «магістр»:

    1-й курс
    2-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Протезування-ортезування» спеціальності «Технології медичної діагностики та лікування» освітнього ступеня «магістр»:

    1-й курс
    2-й курс

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за другим (магістерським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р.
    № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: кандидат медичних наук, доцент.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально-наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора  В.Д.  Отамановського,  Центр  паліативної  медицини,
    комплекс «Музей медицини», віварій, 6 навчальних науково- виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи. Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:
    власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України (3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямами наукових досліджень університету, а також з актуальної тематики;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ  Best  Practice  та BMJ  Learning,  CAPSULE,  EBSCO Health, Coursera, CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills»,

    «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.
    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Система технологічних рішень та ресурсів для забезпечення освітнього процесу включає відповідні онлайн ресурси та платформи: Moodle, корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо. Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено