"Педіатрія" (магістр), 2025

Код та назва спеціальності 228 Педіатрія
Освітній ступінь Магістр
Стуктурний підрозділ ІІІ медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра педіатрії №1 та неонатології
Гарант освітньої програми Іщенко Тетяна Борисівна
Попередній гарант освітньої програми Чайченко Тетяна Валеріївна (з квітня 2020 по серпень 2022)
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Іщенко Тетяна Борисівна
к.мед.н., доцент кафедри педіатрії №1 та неонатології
tb.ischenko@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Педіатрія
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Другий (магістерський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 7 рівень, ЄРК –7 рівень, РК ЄПВО – другий цикл
    Галузь знань I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Спеціальність I3 Педіатрія
    Спеціалізація
    Освітня кваліфікація Магістр педіатрії
    Професійна кваліфікація Лікар
    Процедура присвоєння професійних кваліфікацій Професійна кваліфікація присвоюється відповідно до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій у ХНМУ
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – магістр

    Спеціальність – І3 Педіатрія

    Професійна кваліфікація – лікар

    Тип диплома Диплом магістра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 360 кредитів ЄКТС

    Університет має право визнати та перезарахувати не більше ніж 60 кредитів ЄКТС, отриманих в межах попереднього здобуття освіти особам, які здобули кваліфікацію рівня НРК5 (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста, ступені фахового молодшого бакалавра або молодшого бакалавра) зі спеціальності 223 «Медсестринство».

    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 5 років 10 місяців
    Наявність акредитації Акредитована Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (Україна).

    Сертифікат № 10497, дійсний до 01.07.2027 р.

    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі повної загальної середньої освіти, ступеня молодшого бакалавра, фахового молодшого бакалавра або освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста зі спеціальності 223 «Медсестринство»
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/
  • Мета освітньої програми

    Забезпечити академічну підготовку з фундаментальних і клінічних біомедичних наук конкурентоспроможних випускників, готових до професійної діяльності лікаря-педіатра на відповідній первинній посаді, шляхом досягнення програмних результатів навчання та набуття компетентностей, які забезпечують фаховий рівень, що відповідає потребам і тенденціям вітчизняного та міжнародного ринку праці і спрямований на примноження здоров’я нації

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення

    І3 Педіатрія

    Об’єкт діяльності: діагностика, лікування і профілактика патологічних станів у педіатрії.

    Цілі навчання: набуття здатності розв’язувати складні задачі та проблеми у сфері педіатрії та охорони здоров’я.

    Теоретичний зміст предметної області: поняття, принципи, концепції, наукові теорії, що стосуються медичної допомоги дітям.

    Методи, методики та технології: сучасні цифрові технології, професійні методики діагностики, лікування і профілактики в педіатрії.

    Інструменти та обладнання: сучасне діагностичне, лікувальне та аналітичне обладнання та програмне забезпечення.

    Особливості
    програми
    Навчання на засадах персоналізованої педіатрії та цифрової медицини з посиленим використанням симуляційних технологій.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Можливості працевлаштування за здобутою освітою Після закінчення навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістра спеціальності «Педіатрія» фахівець здатний виконувати професійну роботу:

    лікар-інтерн (код КП – 3229).

    Працевлаштування на відповідні лікарські посади в закладах охорони здоров’я після проходження інтернатури (спеціалізації) за відповідною лікарською посадою.

    Академічні права випускників Здобуття освіти на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти.

    Право набувати додаткові кваліфікації в системі післядипломної освіти відповідно до чинних вимог – навчання в інтернатурі та на циклах спеціалізації для набуття відповідної лікарської спеціальності.

  • Викладання та оцінювання
    Викладання та навчання Підходи: студентоцентроване, особистісно-орієнтоване, компетентнісне, практико-орієнтоване, електронне, симуляційне, навчання через клінічну практику, самонавчання, навчання через дослідження.

    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, виконання індивідуальних завдань, контрольні заходи.

    Методи: лекція, розповідь, інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги, проблемно-орієнтований метод, творчий пошук, віртуальна та доповнена реальність тощо).

    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація, тощо.

    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною та недиференційованою («зараховано», «не зараховано») шкалами.

  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні задачі педіатрії, зокрема дослідницького та/або інноваційного характеру.
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

    ЗК2. 3датність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

    ЗКЗ. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

    ЗК4. Здатність спілкуватись іноземною мовою.

    ЗК5. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.

    ЗК6. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

    ЗК7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

    ЗК8. Здатність працювати в команді.

    ЗК9. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства; усвідомлення цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідності його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.

    ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

    ЗК11. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів не доброчесності.

    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК1. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі педіатрії у широких або мультидисциплінарних контекстах.

    СК2. Здатність збирати, інтерпретувати та застосувати дані, необхідні для професійної діяльності, здійснення досліджень та реалізації інноваційних проектів у галузі педіатрії.

    СКЗ. Здатність ухвалювати ефективні рішення, розв’язувати проблеми педіатрії у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації, необхідності застосування нових підходів, з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.

    СК4. Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументацію у сфері педіатрії державною та англійською мовами до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.

    СК5. Здатність збирати медичну інформацію про дітей різних вікових груп, використовуючи фахову літературу, бази даних та інші джерела; систематизувати, аналізувати й оцінювати її, зокрема, з використанням статистичного аналізу.

    СК6. Здатність визначати необхідний перелік лабораторних та інструментальних досліджень та оцінювати їх результати з урахуванням вікових особливостей з подальшим встановленням попереднього та клінічного діагнозу захворювання; визначати принципи та характер лікування захворювань пацієнтів різних вікових груп.

    СК7. Здатність визначати необхідний режим навчання, праці, відпочинку та характеру харчування здорових, хворих дітей та дітей з особливими потребами.

    СК8. Здатність оцінювати стан ментального здоров’я дітей різного віку й визначати потребу надання спеціалізованої допомоги.

    СК9. Здатність діагностувати невідкладні стани; здійснювати до медичну допомогу хворим та постраждалим різного віку у екстремальних ситуаціях та при невідкладних станах.

    СК10. Здатність організовувати та проводити лікувально- евакуаційні заходи.

    СК11. Здатність виконувати медичні маніпуляції з урахуванням вікових анатомо-фізіологічних особливостей.

    СК12. Здатність визначати тактику ведення фізіологічної вагітності, фізіологічних пологів та післяпологового періоду, консультувати з питань планування сім’ї та медико- генетичного консультування.

    СК13. Здатність організовувати та проводити санітарно- гігієнічні, профілактичні та протиепідемічні заходи щодо неінфекційних та інфекційних хвороб, імунопрофілактику.

    СК14. Здатність визначати тактику спостереження осіб із особливими потребами та визначати затримку розумового, моторного, соціально-емоційного, комунікативного розвитку за допомогою скринінгів, тестів; визначати біологічні та соціальні чинники, які до цього призвели; брати участь у роботі міждисциплінарної команди з надання послуги раннього втручання.

    СК15. Здатність проводити експертизу непрацездатності.

    СК16. Здатність вести медичну документацію, в тому числі електронні системи.

    СК17. Здатність організовувати та проводити епідеміологічні та медико-статистичні дослідження здоров’я населення, зокрема дитячого; оцінювати вплив навколишнього середовища, соціально-економічні та біологічні детермінанти на стан здоров’я індивідуума, сім’ї, популяції та оброблювати медичну інформацію.

    СК18. Здатність аналізувати діяльність лікаря-педіатра, підрозділу, закладу охорони здоров’я, забезпечувати якість медичної допомоги і підвищувати ефективність використання медичних ресурсів; проводити заходи щодо організації та інтеграції надання медичної допомоги дитячому населенню та проводити маркетинг медичних послуг.

    СК19. Здатність до проведення дослідницької та/або інноваційної діяльності у сфері педіатрії з дотриманням принципів академічної доброчесності.

    СК20. Здатність здійснювати наукову та/або науково- педагогічну діяльність у сфері охорони здоров’я, зокрема педіатрії у закладах вищої та фахової передвищої освіти.

    СК21. Здатність до оригінального мислення та проведення досліджень, критичного осмислення проблем у сфері педіатрії та дотичних міждисциплінарних проблем.

    СК22. Здатність знаходити творчі рішення або відповіді на конкретні та абстрактні проблеми у сфері педіатрії на основі ідентифікації та застосування даних.

    СК23. Здатність планувати, аналізувати, контролювати та оцінювати власну роботу та роботу інших осіб у сфері педіатрії.

    СК24. Здатність взаємодіяти з колегами, керівниками та клієнтами у питаннях, що стосуються педіатрії.

    СК25. Здатність формувати судження, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти, з питань педіатрії.

    СК26. Здатність розробляти та виконувати прикладні та/або дослідницькі проекти у сфері педіатрії.

  • Результати навчання

    РН1. Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання у сфері педіатрії, терапії, хірургії, акушерства і гінекології, гігієни та організації охорони здоров’я на рійні, необхідному для професійної діяльності лікаря у сфері педіатрії.

    РН2. Застосовувати знання з фундаментальних і клінічних медико-біологічних наук на рівні, необхідному для професійної діяльності лікаря у сфері педіатрії.

    РНЗ. Викладати фахові дисципліни у закладах вищої та фахової передвищої освіти та здійснювати їх методичний супровід.

    РН4. Вільно спілкуватися державною та англійською мовами усно і письмово для обговорення професійних проблем і результатів діяльності, презентації наукових досліджень та інноваційних проектів.

    РН5. Оцінювати та забезпечувати якість та ефективність діяльності у сфері педіатрії.

    РН6. Розробляти і приймати ефективні рішення з розв’язання складних/комплексних задач педіатрії особисто та за результатами спільного обговорення; формулювати цілі власної діяльності та діяльності колективу з урахуванням суспільних і виробничих інтересів, загальної стратегії та наявних обмежень, визначати оптимальні шляхи досягнення цілей.

    РН7. Збирати необхідну медичну інформацію про пацієнтів різних вікових груп, використовуючи фахову літературу, бази даних та інші джерела; систематизувати, аналізувати й оцінювати її, зокрема, з використанням статистичного аналізу.

    РН8. Розробляти і реалізовувати інноваційні проекти у сфері педіатрії, а також дотичні міждисциплінарні проекти з урахуванням технічних, соціальних, економічних, етичних, правових та екологічних аспектів.

    РН9. Формулювати, аргументувати, зрозуміло і конкретно доносити до фахівців і нефахівців, у тому числі до здобувачів вищої освіти інформацію, що базується на власних знаннях та професійному досвіді, основних тенденціях розвитку світової фармації та дотичних галузей.

    РН10. Визначати необхідний перелік лабораторних та інструментальних досліджень та оцінювати їх результати із врахуванням вікових особливостей пацієнта (список 1); визначати провідні симптоми та синдроми захворювання (список 2); встановлювати попередній та клінічний діагноз (список 3); визначати характер та принципи лікування захворювань пацієнтів різних вікових груп.

    РН11. Визначати відповідне віку та фізіологічним потребам харчування; проводити консультування з питань грудного вигодовування, надавати індивідуальні рекомендації щодо харчування дітям із патологічними станами, хворобами і особливими потребами.

    РН12. Оцінювати стан ментального здоров’я дітей різного віку; визначати потребу надання спеціалізованої допомоги; планувати та проводити медичну реабілітацію пацієнтам різних вікових груп з урахуванням стану їх ментального здоров’я; працювати у мультидисциплінарній команді.

    РН13. Діагностувати невідкладні стани, надавати до медичну допомогу хворим та постраждалим дорослим та дітям різних вікових груп, у відповідності до прийнятих алгоритмів (список 4) при екстремальних ситуаціях та при невідкладних станах; організовувати й проводити лікувально-евакуаційні заходи.

    PH14. Виконувати медичні маніпуляції (список 5) із дотриманням правил безпеки і інфекційного контролю.

    РН15. Діагностувати вагітність, вести фізіологічну вагітність, приймати фізіологічні пологи та спостерігати за жінкою у післяпологовому періоді; консультувати з питань планування сім’ї та медико-генетичного консультування.

    PH16. Планувати та проводити профілактичні та протиепідемічні заходи задля попередження виникнення інфекційних та неінфекційних захворювань серед населення, зокрема в дитячих колективах; складати індивідуальний план вакцинації у відповідності до Національного графіку щеплень та проводити вакцинацію здоровим особам, пацієнтам груп ризику і дітям із порушеннями календаря щеплень, призначати екстрену імунопрофілактику.

    РН17. Організовувати та проводити скринінг поширених та рідкісних хвороб, зокрема в неонатальний період, виявляти осіб, що потребують особливого нагляду, та планувати спостереження за ними, реалізовувати стратегію раннього втручання; проводити базове медико-генетичне консультування родини із дотриманням етичних та юридичних норм, складати генеалогічне древо.

    PH18. Визначати наявність та ступінь обмежень життєдіяльності; вид, ступень та тривалість непрацездатності; проводити діагностику клінічної, біологічної смерті та визначати вид тілесних ушкоджень; повідомляти пацієнту та родині неприємні новини із дотриманням етичних, юридичних норм та громадянських прав.

    РН19. Вести медичну документацію із використанням паперових носіїв та спеціалізованого програмного забезпечення державною та іноземними мовами,

    РН20. Проводити збір та медико-статистичний аналіз інформації про показники здоров’я дітей; оцінювати якість надання медичної допомоги дітям; планувати діяльність із врахуванням отриманих результатів.

    РН21. Організовувати та проводити епідеміологічні та медико-статистичні дослідження здоров’я населення; здійснювати оцінку стану навколишнього середовища з метою визначення санітарно-гігієнічних та профілактичних заходів для запобігання розвитку патологічних станів та хвороб.

    РН22. Проводити санітарно-просвітницьку роботу з населенням, середнім і молодшим медичним персоналом, працювати в групах рівних.

    РН23. Здійснювати науковий пошук, аналізувати дані наукової літератури.

    РН24. Організовувати медичну допомогу дітям в умовах реального часу; проводити маркетинг медичних послуг; здійснювати ефективні комунікації із колегами під час роботи в команді.

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за другим (магістерським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).

    Гарант освітньої програми: кандидат медичних наук, професор.

    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально-наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, комплекс «Музей медицини», віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.

    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи. Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.

    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.

    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.

    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.

    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:

    власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України (3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» тощо;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health,  Coursera,  CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    На допомогу навчанню й підготовці до іспитів організовано безкоштовний доступ до бріксів (кейсів з основ медицини) на онлайн-платформі тестів USMLE-Rx компанії MedIQ Learning (США), в бібліотеці є автоматизовані місця для роботи з цією програмою.

    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.

    Система технологічних рішень та ресурсів для забезпечення освітнього процесу включає відповідні онлайн ресурси та платформи: Moodle, корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо. Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та угодами між закладами освіти
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти У межах ліцензованого обсягу спеціальності