"Клінічна психологія" (бакалавр), 2025

Код та назва спеціальності С4 Психологія
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ І медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра української мови, психології та педагогіки
Гарант освітньої програми Соколова Ірина Михайлівна
Впроваджено в дію: від 01 вересня 2025 р.
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Соколова Ірина Михайлівна
д.психол.наук, професор кафедри української мови, психології та педагогіки
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Клінічна психологія
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 6 рівень, ЄРК – 6 рівень, РК ЄПВО – перший цикл
    Галузь знань С Соціальні науки, журналістика, інформація та міжнародні відносини
    Спеціальність С4 Психологія
    Спеціалізація Клінічна психологія
    Освітня кваліфікація Бакалавр з психології за спеціалізацією «Клінічна психологія»
    Професійна кваліфікація  –
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – магістр Спеціальність – С4 Психологія Спеціалізація – Клінічна психологія
    Освітня програма – Клінічна психологія
    Тип диплома Диплом бакалавра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 240 кредитів ЄКТС
    Університет має право визнати та перезарахувати не більше ніж 60 кредитів ЄКТС, отриманих в межах попереднього здобуття освіти особам, які здобули ступені фахового молодшого бакалавра або молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста).
    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 3 роки 10 місяців
    Наявність акредитації Відсутня
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі повної загальної середньої освіти, ступенів молодшого бакалавра, фахового молодшого бакалавра або освітньо- кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, зокрема за іншими галузями та спеціальностями.
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/klinichna-psyhologiya-bakalavr-2025/
  • Мета освітньої програми

    Підготовка нового покоління конкурентоспроможних в країні та за кордоном психологів загальної й клінічної практики, основним пріоритетом та мотивацією яких є збереження та промоція ментального здоров’я громадян.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) С Соціальні науки, журналістика, інформація та міжнародні відносини
    С4 Психологія
    Об’єкт вивчення: психічні явища, їх виникнення функціонування та розвиток; поведінка, діяльність, вчинки; взаємодія людей у малих і великих соціальних групах; психофізіологічні процеси та механізми, які лежать в основі різних форм психічної активності.
    Цілі навчання: формування наукових уявлень про природу психіки, про методи та результати дослідження психічних явищ; розвиток здатності до застосування психологічних знань в умовах професійної діяльності.
    Теоретичний зміст предметної області: система психологічних знань, базових категорій і понять, закономірностей, механізмів, методологічних підходів, пояснювальних принципів, науково- прикладних завдань.
    Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, валідні,                                 стандартизовані психодіагностичні методики, методи аналізу даних, технології психологічної допомоги.
    Інструменти та обладнання: психологічні прилади, комп’ютерна техніка, сучасні інформаційні та комунікаційні технології.
    Особливості програми Освітня складова програми спрямована на ґрунтовне опанування науково-теоретичних, науково-прикладних і практичних дисциплін, необхідних для здійснення консультативної, дослідницько- експериментальної, просвітницької та психопрофілактичної діяльності у сфері психології та клінічної психології. Особлива увага приділяється вивченню закономірностей психічного розвитку особистості в нормі та при патологіях, а також механізмам порушення психічної діяльності.
    Програма орієнтована на інтеграцію фундаментальних і професійно орієнтованих знань з психології та медицини з метою формування фахових компетентностей, необхідних для ефективної роботи психолога і клінічного психолога в системі охорони здоров’я. Здобувачі освіти проходять практичну підготовку в закладах охорони здоров’я, інклюзивно-ресурсних центрах, освітніх установах, що дозволяє сформувати готовність до міждисциплінарної взаємодії та надання комплексної психологічної допомоги різним категоріям населення.
    Таким чином, освітній процес сприяє не лише професійному зростанню майбутніх фахівців, а й реалізації стратегії університету щодо підготовки висококваліфікованих кадрів, спроможних зберігати та зміцнювати психічне здоров’я громадян України.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Професіонал підготовлений до виконання робіт в галузі економіки за Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010»:
    Секція Q Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Розділ 86 Охорона здоров’я
    Група 86.9 Інша діяльність у сфері охорони здоров’я
    Клас 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров’яПрофесіонал здатний займати первинні посади (орієнтовні) до професійних назв робіт за Національним класифікатором України «Класифікатор професій ДК 003:2010» (зі змінами):
    2445.1 Молодший науковий співробітник (психологія)
    2445.2 Психолог
    2445.2 Практичний психолог
    Академічні права випускників Можливість продовжувати освіту за другим (магістерським) рівнем вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та
    навчання
    Підходи: студентоцентроване, проблемно-орієнтоване, електронне, самонавчання, навчання через практику, навчання через дослідження.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, лабораторні, індивідуальні заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною   та   недиференційованою   («зараховано»,   «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.
    Загальні компетентності ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК2. Знання    та    розуміння    предметної    області    та    розуміння професійної діяльності.
    ЗК3. Навички    використання    інформаційних    і     комунікаційних технологій.
    ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК5. Здатність бути критичним і самокритичним.
    ЗК6. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
    ЗК7. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
    ЗК8. Навички міжособистісної взаємодії.
    ЗК9. Здатність працювати в команді.
    ЗК10. Здатність         реалізувати    свої     права  і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗК11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні,наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    ЗК12. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології.
    СК2. Здатність до ретроспективного аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду розуміння природи виникнення, функціонування та розвитку психічних явищ.
    СК3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків (зокрема в контексті організації заходів раннього втручання). СК4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел.
    СК5. Здатність використовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій.
    СК6. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження.
    СК7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
    СК8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову, в т.ч. особам, які отримали психологічні травми, зокрема внаслідок війни).
    СК9. Здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну роботу відповідно до запиту.
    СК10. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та здатність до професійної мобільності.
    СК11. Здатність дотримуватися норм професійної етики
    СК12. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку
  • Програмні результати навчання

    ПР1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
    ПР2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
    ПР3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно- комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань.
    ПР4. Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.
    ПР5. Обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги.
    ПР6. Формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, дотримуватися процедури дослідження.
    ПР7. Рефлексувати та критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки.
    ПР8. Презентувати результати власних досліджень усно/письмово для фахівців і нефахівців.
    ПР9. Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
    ПР10. Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно до культуральних особливостей співрозмовника.
    ПР11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій.
    ПР12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника.
    ПР13. Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності.
    ПР14. Ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань, у тому числі демонструвати лідерські якості.
    ПР15. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
    ПР16. Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
    ПР17. Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності.
    ПР18. Вживати ефективних заходів щодо збереження здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії.

  • Освітні компоненти

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «бакалавр»:

    1-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «бакалавр»:

    1-й курс

     

     

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: доктор психологічних наук, професор.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики для практичного навчання. Функціонують філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально- наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, комплекс «Музей медицини», віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи.
    Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України (3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» тощо;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health, Coursera, CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    На допомогу навчанню й підготовці до іспитів організовано безкоштовний доступ до бріксів (кейсів з основ медицини) на онлайн-платформі тестів USMLE-Rx компанії MedIQ Learning (США), в бібліотеці є автоматизовані місця для роботи з цією програмою.
    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Система технологічних рішень та ресурсів для забезпечення
    освітнього процесу включає відповідні онлайн ресурси та платформи: Moodle, корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо. Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.

     

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та угодами між закладами освіти.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено