"Клінічна психологія" (бакалавр), 2024

Код та назва спеціальності 053 Психологія
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ І медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра української мови, основ психології та педагогіки
Гарант освітньої програми Соколова Ірина Михайлівна
Впроваджено в дію: від 30 квітня 2024 р.
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Соколова Ірина Михайлівна
д.психол.наук, професор кафедри української мови, основ психології та педагогіки
  • Загальна інформація
    Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу Харківський національний медичний університет
    Повна назва кваліфікації мовою оригінала Ступінь вищої освіти: Бакалавр
    Спеціальність: 053 Психологія
    Освітня кваліфікація: бакалавр з психології
    Офіційна назва освітньої програми Клінічна психологія
    Тип диплому та обсяг освітньої програми Диплом бакалавра, одиничний
    Обсяг програми – 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки, 10 місяців.
    Наявність акредитації Відсутня
    Цикл/рівень НРК України – 6 рівень, FQ-EHEA – перший цикл, EQF-LLL – 6 рівень.
    Передумови Наявність повної загальної середньої освіти. Результати ЗНО/НМТ.
    Форма навчання Очна
    Мова(и) викладання Українська мова
    Термін дії освітньої програми З 2024 р. до наступного перегляду
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/klinichna-psyhologiya-bakalavr-2024/
  • Мета освітньої програми

    Освітня програма створена відповідно до суспільних потреб, національних та міжнародних стандартів щодо підготовки конкурентоспроможних фахівців у галузі клінічної психології для сучасного ринку праці. Програма спрямована на формування особистісних та фахових якостей клінічних психологів, що володіють глибокими знаннями в області психології загалом та клінічної психології зокрема; здатні до розв’язання комплексних завдань у професійній та дослідницько-інноваційній діяльності у сфері клінічної психології; мають сформовані наукові уявлення про особливості психологічного розвитку особистості та специфіку функціонування особи з розладами психічного здоров’я; здатні до застосування психологічних знань в умовах професійної діяльності, у тому числі у складі фахівців мультидисциплінарних реабілітаційних команд; володіють теорією і практикою психодіагностики, консультування, психокорекції, психотерапії для роботи з різними категоріями населення, методами промоції психічного здоров’я та психологічного благополуччя.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) Галузь знань: 05 Соціальні та поведінкові науки Спеціальність: 053 Психологія
    Освітньо-професійна програма: Клінічна психологія
    Орієнтація освітньої програми Освітньо-професійна програма з практичною орієнтацією.
    Основний фокус освітньої програми та спеціалізації Об’єкт вивчення: психічні явища, їх виникнення, функціонування та розвиток; поведінка, діяльність, вчинки; взаємодія людей у малих і великих соціальних групах; психофізіологічні процеси та механізми, які лежать в основі різних форм психічної активності, причини та патогенез порушень психічної діяльності;
    Цілі навчання: формування наукових уявлень про природу психіки; про методи та результати дослідження психічних явищ; розвиток здатності до застосування психологічних знань в умовах професійної діяльності; набуття сучасних, актуальних, науково обґрунтованих знань в сфері психічного здоров’я та суміжних галузях. Загальна підготовка у сфері  клінічної психології.
    Теоретичний зміст предметної області: система психологічних знань, базових категорій і понять, закономірностей, механізмів, методологічних підходів, пояснювальних принципів, науково-прикладних знань.
    Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, валідні, стандартизовані психодіагностичні методики, методи аналізу даних, технології психологічної допомоги.
    Інструменти та обладнання: психологічні прилади, комп’ютерна техніка, сучасні інформаційні та комунікаційні технології.
    Ключові слова: психологія, загальна психологія, клінічна психологія, психологічна реабілітація, психодіагностика, вікова та педагогічна психологія, експериментальна психологія, основи математичних методів, соціальна психологія; основи психологічного супроводу постраждалих від війни, основи психологічного консультування.
    Особливості програми Освітня складова програми скерована на вивчення науково- теоретичних, науково-прикладних та практичних курсів, що пов’язані з реалізацією дослідницько-експериментальної,  консультативної, просвітницької та психопрофілактичної роботи у сфері клінічної психології щодо проблем норми і патології психічного розвитку особистості, психологічних процесів, закономірностей, чинників, механізмів порушення психічної діяльності особистості. Програма орієнтована на інтеграцію знань з психології та формування професійних компетентностей для роботи клінічного психолога. Проходження практики в закладах охорони здоров’я; вивчення предметів медичного напрямку, найбільш необхідних для надання психолого-медичної допомоги різним групам населення у складі мультидисциплінарної команди.
  • Придатність випускників освітньої програми до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Можливість обіймати первинні посади відповідно до Державного класифікатора професій ДК 003:2010.
    Професіонали в галузі психології: психолог, практичний психолог.
    Випускники можуть працювати в консультаційних психологічних центрах з надання психологічної допомоги   населенню; в медичних реабілітаційних, пенітенціарних і паліативних закладах та закладах соціальної допомоги; у складі психолого-медико-педагогічної комісії та в інклюзивно-ресурсних центрах; в центрах практичної психології та соціальної роботи; в закладах загальної середньої освіти, спеціальної освіти, в  установах з відбору персоналу (HR, рекрутер, сорсер), у медіа-установах. Випускники можуть працювати на посадах: практичний  психолог, психолог.
    Подальше навчання Можливість навчання за програмою другого (магістерського) рівня вищої освіти.
    Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та
    навчання
    Студентцентроване навчання; реалізація індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти; забезпечення органічного поєднання в освітньому процесі освітньої, наукової та інноваційної діяльності; поєднання теоретичного навчання з практичною спрямованістю підготовки фахівців. Освітній процес здійснюється за такими формами: навчальні заняття; самостійна робота; практична підготовка; факультативні заняття; контрольні заходи. Основними видами навчальних занять в ХНМУ є: лекція, практичне заняття, консультація. Застосовуються технології гібридного та дистанційного навчання.
    Оцінювання Методи і форми контролю та оцінювання успішності студентів здійснюються відповідно до вимог програми та Інструкції з оцінювання навчальної діяльності здобувачів вищої освіти в ХНМУ При оцінюванні знань здобувачів вищої освіти перевага надається стандартизованим методам контролю.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти здійснюється за: національною диференційованою шкалою (відмінно, добре, задовільно, незадовільно); національною недиференційованою шкалою (зараховано, не зараховано); 200-бальною шкалою ЄКТС (А, В, С, D, E, F, FX).
    Оцінки «відмінно», «добре», «задовільно» виставляються: за підсумками іспитів та диференційованих заліків, за результатами проходження практик.
    «Зараховано», «не зараховано» виставляється за підсумками заліків.
    Види контролю: поточний, модульний, підсумковий.
    Усне та письмове опитування, тестові завдання, презентації, звіти про практику, модульні роботи, письмові іспити, заліки, атестація та інше.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.
    Загальні компетентності ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
    ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК5. Здатність бути критичним і самокритичним.
    ЗК6. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
    ЗК7. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
    ЗК8. Навички міжособистісної взаємодії.
    ЗК9. Здатність працювати в команді.
    ЗК10. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗК11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    ЗК12. Здатність спілкуватися українською та іноземною мовою.
    Спеціальні (фахові, предметні) компетентності СК1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології.
    СК2. Здатність до ретроспективного аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду розуміння природи виникнення, функціонування та розвитку психічних явищ.
    СК3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.
    СК4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел.
    СК5. Здатність використовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій.
    СК6. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження.
    СК7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
    СК8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову).
    СК9. Здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну допомогу відповідно до запиту.
    СК10. Здатність адаптуватися до нових ситуацій та здатність до професійної мобільності.
    СК11. Здатність дотримуватися норм професійної етики
    СК12. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку
    СК13. Здатність до розроблення та реалізації психологічної корекції в залежності від потреб індивідів та груп.
    СК14. Здатність розробляти та реалізовувати психологічні, психореабілітаційні та адаптаційні заходи, спрямовані на підтримку та відновлення психічного здоров’я особистості в кризових ситуаціях.
    СК15. Здатність працювати у складі фахівців мультидисциплінарних реабілітаційних команд.
    СК16. Здатність до здійснення психодіагностики, консультування, психокорекції, психотерапії для роботи з різними категоріями населення, у тому числі постраждалих унаслідок війни.
    СК17. Здатність для розв’язання комплексних завдань у професійній і дослідницько-інноваційній діяльності у сфері клінічної психології.
    СК18. Здатність формування наукових уявлень про природу психіки, особливості психологічного розвитку особистості, особливості функціонування особи з розладами психічного здоровя.
  • Програмні результати навчання

    ПРН1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
    ПРН2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
    ПРН3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань.
    ПРН4. Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.
    ПРН5. Обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги.
    ПРН6. Формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, дотримуватися процедури дослідження.
    ПРН7. Рефлексувати та критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки.
    ПРН8. Презентувати результати власних досліджень усно/письмово для фахівців і нефахівців.
    ПРН9. Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
    ПРН10. Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно до культуральних особливостей співрозмовника.
    ПРН11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій.
    ПРН12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника.
    ПРН13. Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності.
    ПРН14. Ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань, у тому числі демонструвати лідерські якості.
    ПРН15. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
    ПРН16. Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
    ПРН17. Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності.
    ПРН18.  Вживати  ефективних  заходів  щодо  збереження  здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії.
    ПРН19. Застосовувати знання при роботі у складі фахівців мультидисциплінарних реабілітаційних команд;
    ПРН20. Застосовувати знання до здійснення психодіагностики, консультування, психокорекції, психотерапії для роботи з різними категоріями населення, у тому числі постраждалих унаслідок війни.
    ПРН21. Застосовувати знання для розв’язання комплексних завдань у професійній і дослідницько-інноваційній діяльності у сфері клінічної психології;
    ПРН22. Критично аналізувати уявлень про природу психіки, особливості психологічного розвитку особистості, особливості функціонування особи з розладами психічного здоров’я;
    ПРН23. Вміти використовувати набуті знання під час роботи із особами, які постраждали унаслідок війни.

  • Освітні компоненти

    Перелік нормативних компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «бакалавр»:

    1-й курс

    2-й курс

    3-й курс

    4-й курс

    Перелік вибіркових компонент навчального плану ОП «Клінічна психологія» спеціальності «Психологія» освітнього ступеня «бакалавр»:

    1-й курс

    2-й курс

    3-й курс

    4-й курс

     

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення До реалізації програми залучаються науково-педагогічні працівники з науковими ступенями доктора психологічних/медичних наук, кандидата психологічних/медичних наук, вченими званнями з фахових дисциплін з підтвердженим рівнем наукової і професійної активності, інші науково-педагогічні працівники з достатнім практичним досвідом за певною спеціальністю.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійним обладнанням відповідає потребі. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць у гуртожитках відповідає вимогам. Наявні бази практики для практичного навчання.
    Наявні сховища для облаштування безпечних умов для навчання та облаштовано доступність навчальних приміщень для маломобільних груп населення.
    Мережеве та комунікативне обладнання повністю ґрунтується на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи, 32 локальних комп’ютерних мережі та 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет, користування якою є безлімітним і безоплатним. В навчальному процесі використовується комп’ютерна техніка з терміном експлуатації не більше  8 років.
    Наявні власні сервери та впроваджено використання хмарних сервісів для збереження і використання масиву даних, застосовуються різні платформи, що забезпечують ефективність використання дистанційних технологій в в управлінні та реалізації освітнім процесом (АСУ, платформа дистанційного навчання Moodle, корпоративні сервіси Google, MS Teams та інші).
    Наявність навчально-наукового медичного комплексу «Університетська клініка», НДІ гігієни праці та професійних захворювань, Університетського стоматологічного центру, Центру доклінічних та клінічних досліджень, Центру гендерної освіти, 4 проблемних лабораторій, анатомічного музею, віварію, центру тестування, Симуляційного центру, Центральної науково-дослідної лабораторії університету, навчально-наукового інституту з підготовки іноземних громадян, навчально-наукового інституту якості освіти, 6 навчальних науково-виробничих об΄єднань посилює матеріально-технічне забезпечення програми. В університеті працює Психологічна служба, а також Центр психічного здоров’я на базі ННМК «Університетська клініка».
    Наявні збалансована система факультетів, кафедр, структурних підрозділів, відділів й інших підрозділів, студентська рада ХНМУ.
    Матеріально-технічне забезпечення відповідає вимогам Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України( 3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» тощо;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health,  Coursera,  CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.
    Навчально-методичні матеріали розміщуються на платформі дистанційного навчання Moodle у вигляді електронних курсів, що доступні для здобувачів освіти у будь-який час. Платформа відіграє допоміжну роль в організації легкого і швидкого доступу до інформаційних та методичних матеріалів та комунікації з викладачами, як при аудиторному навчанні, так і з використанням дистанційних технологій, має значні переваги при заочному навчанні. Платформа дозволяє систематизовано розміщувати різні види та значні обсяги навчальних матеріалів та допоміжної інформації, що регулярно доповнюються і оновлюються. Платформа дистанційного навчання Moodle  є однією із складових системи технологічних рішень та ресурсів для забезпечення освітнього процесу, що також включає корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо.

     

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про Вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про Вищу освіту» та угодами між закладами освіти.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено