"Фізична терапія, ерготерапія" (бакалавр), 2025

Код та назва спеціальності I7 Терапія та реабілітація
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ ІV медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра спортивної, фізичної та реабілітаційної медицини, фізичної терапії, ерготерапії
Гарант освітньої програми Петрухнов Олександр Дмитрович
Впроваджено в дію: з 01.09.2025 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Внутрішній моніторинг ОПП
Петрухнов Олександр Дмитрович
Кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри фізичного виховання та здоров’я
od.petrukhnov@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Назва освітньої програми Фізична терапія, ерготерапія
    Тип освітньої програми Освітньо-професійна
    Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський) рівень
    Кваліфікаційний рівень/цикл НРК – 6 рівень, ЄРК – 6 рівень, РК ЄПВО – перший цикл
    Галузь знань I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    Спеціальність I7 Терапія та реабілітація
    Спеціалізація І7.01 Фізична терапія
    Освітня кваліфікація Бакалавр терапії та реабілітації
    Професійна кваліфікація Асистент фізичного терапевта
    Процедура присвоєння професійної кваліфікації Професійна кваліфікація присвоюється відповідно до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій у ХНМУ
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – бакалавр Спеціальність – І7 Терапія та реабілітація
    Спеціалізація – І7.01 Фізична терапія
    Професійна кваліфікація – асистент фізичного терапевта
    Тип диплома Диплом бакалавра, одиничний
    Кількість кредитів ЄКТС, необхідних для виконання освітньої програми 240 кредитів ЄКТС
    Форма здобуття освіти Очна (денна)
    Розрахункові строки виконання освітньої програми 3 роки 10 місяців
    Наявність акредитації Акредитована Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти (Україна).
    Сертифікат № 17042, дійсний до 10.06.2026 р.
    Термін дії освітньої програми з 2025 р. до наступного перегляду
    Вимоги до освіти осіб, які можуть розпочати навчання за програмою Вступ на основі повної загальної середньої освіти
    Мова(и) викладання Українська
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua/program-catalog/fizychna-terapiya-ergoterapiya-bakalavr-2025/
  • Мета освітньої програми

    Підготовка висококваліфікованих конкурентоспроможних фахівців галузі охорони здоров’я, здатних вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у процесі навчання та у галузі професійної діяльності, із застосуванням положень, теорій та методів медико-біологічних, соціальних, психолого-педагогічних наук та потреб сучасного ринку праці, враховуючи нові тенденції, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. А саме: підготовка фахівців із фізичної терапії, ерготерапії шляхом отримання ними знань та навичок у сферах анатомії і фізіології, основ практичної діяльності у фізичній терапії та ерготерапії (вступ до спеціальності), долікарської медичної допомоги, основ загальної патології, біомеханіки та клінічної кінезіології, кінезіотерапії при захворюваннях внутрішніх органів та при порушеннях опорно-рухового апарату, основ науково-дослідної роботи, основ фізичної терапії, клінічної психології, фізичної терапії та ерготерапії неповносправних, функціональної та клініко-лабораторної діагностики тощо.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) I Охорона здоров’я та соціальне забезпечення
    І7 Терапія та реабілітація
    І7.01 Фізична терапія
    Об’єкти вивчення та діяльності: порушення рухових та пов’язаних з ними функцій, що забезпечують активність та участь особи, оптимізація функціонування відповідно до бажань і потреб людини.
    Цілі навчання: реалізація індивідуальної програми фізичної) терапії, або компонентів індивідуального реабілітаційного плану, що стосуються фізичної терапії, з метою покращення стану здоров’я осіб різних вікових, нозологічних та професійних груп, методів обстеження і контролю.
    Теоретичний зміст предметної області: порушення функцій, активності та участі осіб різних нозологічних та вікових груп, теоретичні основи фізичної терапії (сфера та складники діяльності фізичного терапевта, законодавча база, етичний кодекс фізичного терапевта, безпечне провадження професійної діяльності тощо), заходи фізичної терапії.
    Методи, методики тa технології: спостереження, опитування, тестування та вимірювання, контролю у фізичній терапії; обробки інформації; технології реалізації заходів фізичної терапії; вербального і невербального спілкування.
    Інструменти та обладнання для тестування та вимірювання у фізичній терапії; проведення заходів фізичної терапії; контролю основних життєвих показників пацієнта/клієнта; допоміжні засоби пересування та самообслуговування.
    Особливості програми У програмі враховані специфіка Харківського регіону і потреба в кадровому забезпеченні для реалізації його реабілітаційного потенціалу. До реалізації освітньої програми залучаються професіонали-практики в галузі фізичної терапії, ерготерапії, зокрема іноземні. Обов’язковою є клінічна практика на базі медичних та санаторно-курортних закладів Харківської та інших областей України. Можливість брати участь в науково-дослідних роботах на базі філії «Університетська лікарня» ХНМУ, інших підрозділів Університету та клінічних базах. Можливості міжнародного стажування.
  • Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування На посаду асистента фізичного терапевта.
    Академічні права випускників Випускники мають право на здобуття освіти на другому (магістерському) рівні вищої освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та навчання Підходи:        студентоцентроване, особистісно-орієнтоване, компетентнісне, практико-орієнтоване,  електронне,симуляційне, навчання через клініко-лабораторну практику, самонавчання, навчання через дослідження.
    Форми: навчальні заняття (лекції, практичні, семінарські, лабораторні, індивідуальні заняття, консультації), самостійна робота, практична підготовка, контрольні заходи.
    Методи: інструктаж, бесіда, дискусія, практика, ділові і рольові ігри, метод стандартизованого пацієнта, розв’язування ситуаційних вправ, кейс-метод, сократичний діалог, психологічні та інші тренінги, проблемно-орієнтований метод, творчий пошук, віртуальна та доповнена реальність тощо.
    Оцінювання Форми контрольних заходів: усне опитування, тестування, демонстрація практичних навичок, презентації, звіти про практику, усні/письмові заліки, диференційовані заліки та екзамени, атестація.
    Оцінювання навчальних досягнень здобувачів проводиться за чотирибальною   («відмінно»,   «добре»,   «задовільно», «незадовільно»), 200-бальною та недиференційованою («зараховано», «не зараховано») шкалами.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність (ІК) Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми професійної діяльності фізичного терапевта з відновлення порушених рухових та пов’язаних з ними функцій опорно-рухового апарату, нервової, серцево-судинної та дихальної систем, які забезпечують активність та участь осіб різних вікових, нозологічних та професійних груп.
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК 01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
    ЗК 02. Здатність застосувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК 03. Здатність до розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК 04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
    ЗК 05. Здатність використовувати інформаційні  та комунікаційні технології.
    ЗK 06. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК 07 Здатність до міжособистісної взаємодії.
    ЗК 08 Здатність спілкуватися іноземною мовою.
    ЗК 09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗK 10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    ЗK 11. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
    Спеціальні
    (фахові, предметні)
    компетентності (СК)
    СК 01. Здатність аналізувати будову, нормальний та індивідуальний розвиток людського організму та його рухові і пов’язані з ними функції, що забезпечують активність і участь особи.
    СК 02. Здатність враховувати у практичній діяльності медико-біологічні, психолого-педагогічні, соціальні аспекти, пов’язані з практикою фізичної терапії.
    СК 03. Здатність провадити безпечну для пацієнта/клієнта та практикуючого фахівця професійну діяльність з фізичної терапії осіб різних професійних, соціальних, нозологічних та вікових груп.
    СК 04. Здатність виконувати компоненти обстеження та контролю у фізичній терапії для збору якісних (спостереження, опитування) і кількісних (вимірювання та тестування) даних, пов’язаних з фізичним станом пацієнта/клієнта, його функціональними можливостями, активністю та участю (додаток 1).
    СК 05. Здатність, під супервізією фізичного терапевта, ефективно реалізовувати програму фізичної терапії відповідно до функціональних можливостей пацієнта/клієнта.
    СК 06. Здатність, за дорученням фізичного терапевта, здійснювати моніторинг реакцій і стану пацієнтів/клієнтів різних професійних, соціальних, нозологічних та вікових груп, під час виконання призначених заходів/тестів, включно з документуванням, звітуванням про отримані результати.
    СК 07. Здатність провадити професійну діяльність з відновлення чи підтримки здоров’я пацієнта/клієнта відповідно до законів і правил, що регулюють практику фізичної терапії як самостійної професії, а також відповідних законодавчих та нормативних актів, етичного кодексу та професійного стандарту, загальнонаціональних цінностей та традицій населення України.
    СК 08. Здатність ефективно спілкуватися, зокрема навчати пацієнта/клієнта, його родину й опікунів
    самообслуговуванню/догляду, профілактиці захворювань, травм, ускладнень та обмежень життєдіяльності та популяризувати здоровий спосіб життя.
    СК 09. Здатність надавати домедичну допомогу під час виникнення невідкладних станів.
  • Програмні результати навчання
    Нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти,
    сформульований у термінах результатів навчання
    РН 01. Використовувати рухову активність людини для зміцнення та збереження індивідуального та громадського здоров’я шляхом.
    РН 02. Вміти спілкуватися українською та іноземною мовою у професійному середовищі, володіти фаховою термінологією та професійним дискурсом.
    РН 03. Дотримуватися етики професійного спілкування, діяти етично дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
    РН 04. Вести професійну документацію.
    РН 05. Використовувати прикладне програмне забезпечення; здійснювати комунікаційну взаємодію y соціальних мережах;здобувати, накопичувати, систематизувати фахову інформацію за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.РН 06. Розуміти процеси державно-політичного та соціально- економічного розвитку українського суспільства, сутність перетворень, що відбуваються в державі; розуміти основні філософські категорії та поняття.
    РН 07. Застосовувати знання медико-біологічних, психолого- педагогічних, соціальних аспектів у практиці фізичної терапії; виявляти та враховувати зв’язки різних елементів.
    РН 08. Надавати домедичну допомогу при невідкладних станах.
    PH 09. Аналізувати і застосовувати сучасні науково-доказові дані для виконання професійних завдань.
    РН 10. Визначати симптоми та синдроми (Додаток 1); описувати обмеження функціонування пацієнта/клієнта за Класифікатором функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я НК 030:2022 та визначати реабілітаційні інтервенції за Класифікатором медичних інтервенцій HK 026:2021.
    РН 11. Застосовувати компоненти обстеження та контролю у фізичній терапії; використовувати методи й інструменти визначення та вимірювання структурних змін та порушених функцій організму, активності та участі (Додаток 1); оцінювати отриману інформацію.
    РН 12. Реалізовувати індивідуальну програму фізичної терапії, або компоненти індивідуального реабілітаційного плану, які стосуються фізичної терапії під супервізією фізичного терапевта, уміти здійснювати заходи фізичної терапії для корекції порушень структури/функцій та асоційованих з ними обмежень активності та участі (додаток 2).
    РН 13. Провадити пацієнтоцентричну практичну діяльність за узгодженням із пацієнтом/клієнтом, його родиною/опікунами, членами мультидисциплінарної команди згідно нормативно- правових вимог та норм професійної етики.
    РН 14. Провадити безпечну для пацієнта/клієнта та практикуючого фахівця професійну діяльність.
    РН 15. Безпечно та ефективно використовувати обладнання для проведення реабілітаційних заходів, контролю основних життєвих показників пацієнта, допоміжні засоби реабілітації.
    РН 16. Вербально і невербально спілкуватися з особами та групами співрозмовників, різними за віком, рівнем освіти, соціальною і професійною приналежністю, психологічними та когнітивними якостями тощо, зокрема у мультидисциплінарній команді.
    РН 17. Проводити інструктаж та навчання пацієнтів/клієнтів, членів їх родин, опікунів.
    РН 18. Оцінювати результати виконання заходів фізичної терапії, використовуючи відповідний інструментарій (згідно додатку 2), тa за потреби, модифіковувати поточну діяльність. РН 19. Оцінювати себе критично, засвоювати нову фахову інформацію, поглиблювати знання з допомогою самоосвіти, оцінювати й представляти власний досвід, аналізувати й застосовувати досвід колег.
  • Освітні компоненти (силабуси)

    Перелік нормативних освітніх компонентів навчального плану ОПП «Фізична терапія, ерготерапія»:

    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

    Перелік вибіркових освітніх компонентів навчального плану ОПП «Фізична терапія, ерготерапія»:

    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Відповідає кадровим вимогам щодо провадження освітньої діяльності за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти та освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановленим Постановою КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти» від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами).
    Гарант освітньої програми: кандидат наук з фізичного виховання та спорту.
    Матеріально-технічне забезпечення Забезпеченість навчальними приміщеннями відповідних кафедр, комп’ютерними робочими місцями, мультимедійнимобладнанням відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 (зі змінами). Є 7 споруд цивільного захисту, сертифікованих ДСНС. Наявні бази практики  для  практичного  навчання.  Функціонують  філія «Університетська лікарня» (з НДІ гігієни праці та професійних захворювань та Університетським стоматологічним центром), Науково-дослідний інститут експериментальної та клінічної медицини ХНМУ, Український інститут мітохондріальної та епігеномної медицини, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центральна науково-дослідна лабораторія університету, 10 проблемних лабораторій, Симуляційний центр та Центр тривимірних технологій Навчально-наукового інституту якості освіти, Центр гендерної освіти, Центр медичного краєзнавства імені професора В.Д. Отамановського, Центр паліативної медицини, анатомічний музей, віварій, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    ХНМУ має 32 локальні комп’ютерні мережі і 55 точок бездротового доступу до мережі Інтернет. Мережеве та комунікативне обладнання повністю побудовано на оптико волоконних технологіях із швидкістю передачі даних до 1 Гб/с; 22 комп’ютерних класи. Користування Інтернет-мережею вільне та безоплатне.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, студенти забезпечуються гуртожитками.
    Будівлі та навчальні приміщення університету обладнані для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Інформаційне та навчально методичне забезпечення здійснюється через офіційний сайт університету (https://knmu.edu.ua/) Наукову бібліотеку та систему ресурсів дистанційного та змішаного навчання і АСУ.
    Наукова бібліотека ХНМУ має власний веб-сайт http://libr.knmu.edu.ua, який є зручною точкою доступу до різноманітних інформаційних ресурсів освітнього та наукового характеру, серед яких:власної генерації:

    • Репозитарій ХНМУ – головний електронний архів університету, перший серед медичних вишів України із вільним доступом до навчально-методичних і наукових матеріалів, налічує 32,5 тисячі повнотекстових документів, в зокрема понад 3 тисячі – навчально-методичних і лекційних матеріалів. Включення в Репозитарій не тільки наукових, але і навчально-методичних, лекційних матеріалів, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7;
    • фахово-орієнтований е-контент (ФОеК): веб-покажчик з посиланнями на повні тексти навчальних та наукових книжкових видань репозитаріїв вишів та наукових установ України (3 256 назв);
    • електронний каталог – понад 330 тисяч бібліографічних описів, в т.ч. посилань на повні тексти – понад 11 тисяч (підручники, навчально-методична література, матеріали конгресів та конференцій, періодичні видання тощо), створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних, зокрема за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання», «Серцево-судинні захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» тощо;

    зовнішньої генерації:

    • доступ до баз даних, зокрема медико-біологічного профілю, серед яких PubMed, Medline, Cochrane Library, DOAJ, Open J-Gate, BioOne та ін.;
    • доступ до наукометричних баз даних SCOPUS та Web of Science;
    • доступ до освітніх та наукових ресурсів 30 міжнародних компаній в новій колекції «Актуальні ресурси на підтримку українських освітян та науковців у воєнний час, серед них AMBOSS, ScienceDirect, Springer, BMJ Best Practice та BMJ Learning, CAPSULE, EBSCO Health, Coursera, CASUS, Coursera та ін.
    • наповнюються колекції «Academic Integrity», «Розвиток soft skills», «Відкриті освітні ресурси», «Відкриті журнали», «Ресурси з історії України, української мови та літератури» тощо.

    На допомогу навчанню й підготовці до іспитів організовано безкоштовний доступ до бріксів (кейсів з основ медицини) на онлайн-платформі тестів USMLE-Rx компанії MedIQ Learning (США), в бібліотеці є автоматизовані місця для роботи з цією програмою.
    Під час воєнного стану в Україні Наукова бібліотека ХНМУ працює у змішаному форматі – обслуговує користувачів на робочих місцях та дистанційно.
    Система технологічних рішень та ресурсів для забезпечення освітнього процесу включає відповідні онлайн ресурси та платформи: Moodle, корпоративний додаток Google з відповідними сервісами, MS Teams, АСУ тощо. Для координації та підтримки освітнього процесу, зокрема в синхронному режимі з використанням технологій дистанційного навчання, гібридних занять функціонує Центр дистанційного навчання.

  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти. Партнерами університету є Тарський університет (Туреччина) та Університет медичних наук Афьонкарахісар (Туреччина).
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено