"Фізична терапія, ерготерапія" (бакалавр), 2024

Код та назва спеціальності 227 Терапія та реабілітація
Освітній ступінь Бакалавр
Стуктурний підрозділ ІV медичний факультет
Випускова кафедра Кафедра спортивної, фізичної та реабілітаційної медицини, фізичної терапії, ерготерапії
Гарант освітньої програми Петрухнов Олександр Дмитрович
Впроваджено в дію: з 01.09.2024 року
Обговорення освітньої програми

Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку або заповнити онлайн-форму

Петрухнов Олександр Дмитрович
старший викладач кафедри фізичного виховання та здоров’я
od.petrukhnov@knmu.edu.ua
  • Загальна інформація
    Повна назва вищого навчального закладу та структурного підрозділу Харківський національний медичний університет
    Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський) рівень
    Ступінь вищої освіти та назва кваліфікації мовою оригінала Ступінь вищої освіти «Бакалавр»
    Освітня кваліфікація «Бакалавр з терапії та реабілітації» за спеціалізацією «Фізична терапія»
    Професійна кваліфікація «Асистент фізичного терапевта»
    Галузь знань 22 Охорона здоров’я
    Спеціальність 227 Терапія та реабілітація
    Спеціалізація 227.01 Фізична терапія
    Обмеження щодо форм навчання Підготовка здійснюється лише за очною (денною) формою навчання
    Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти «Бакалавр»
    Спеціальність 227 «Терапія та реабілітація»
    Спеціалізація 227.01 «Фізична терапія»
    Освітня програма «Фізична терапія, ерготерапія»
    Офіційна назва освітньої програми Фізична терапія, ерготерапія
    Тип диплому та обсяг освітньої програми Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців
    Наявність акредитації
    Цикл/рівень Перший (бакалаврський) рівень/шостий кваліфікаційний рівень Національної рамки кваліфікацій
    Передумови Повна загальна середня освіта
    Мова(и) викладання Українська
    Термін дії освітньої програми З 2024 р. до наступного перегляду
    Інтернет-адреса постійного розміщення опису освітньої програми https://knmu.edu.ua
  • Мета освітньої програми

    Підготовка висококваліфікованих конкуренто-спроможних фахівців галузі охорони здоров’я, здатних вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у процесі навчання та у галузі професійної діяльності, із застосуванням положень, теорій та методів медико-біологічних, соціальних, психолого-педагогічних наук та потреб сучасного ринку праці, враховуючи нові тенденції, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. А саме: підготовка фахівців із фізичної терапії, ерготерапії шляхом отримання ними знань та навичок у сферах анатомії і фізіології, основ практичної діяльності у фізичній терапії та ерготерапії (вступ до спеціальності), долікарської медичної допомоги, основ загальної патології, біомеханіки та клінічної кінезіології, кінезіотерапії при захворюваннях внутрішніх органів та при порушеннях опорнорухового апарату, основ науково-дослідної роботи, основ фізичної терапії, клінічної психології, фізичної терапії та ерготерапії неповносправних, функціональної та клініко-лабораторної діагностики тощо.

  • Характеристика освітньої програми
    Предметна область (галузь знань, спеціальність, спеціалізація (за наявності)) Галузь знань – 22 Охорона здоров΄я
    Спеціальність – 227 Терапія та реабілітація
    Спеціалізація – 227.01 Фізична терапія
    Орієнтація освітньої програми Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів має як академічну, так і прикладну орієнтацію
    Основний фокус освітньої програми та спеціалізації Спеціальна освіта в галузі 22 «Охорона здоров’я» за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація» та спеціалізацією 227.01 «Фізична терапія».
    Фокус освітньої програми орієнтований на підготовку сучасних фахівців, здатних до командної роботи у мультипрофесійному середовищі для вирішення складних спеціалізованих задач та практичних проблем, які пов’язані з порушеннями функцій органів та систем.
    Ключові слова: Загальна вища освіта, Охорона здоров’я, фізична терапія, реабілітація.
    Опис предметної області Об’єкти вивчення та діяльності: рухові функції та активність людини, їх порушення та корекція з метою відновлення повноцінної життєдіяльності відповідно до бажань і потреб людини в умовах довкілля.
    Цілі навчання: Підготовка фахівців, здатних вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, пов’язані з порушеннями функцій органів та систем, зокрема, опорно- рухового апарату, нервової, серцево-судинної та дихальної систем із застосуванням положень, теорій та методів медико- біологічних, соціальних, психолого-педагогічних наук.
    Теоретичний зміст предметної області: знання для відновлення та запобігання втрати рухових функцій та активності людини: медико-біологічних, психолого- педагогічних, соціальних та дисциплін професійної підготовки; вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності; законодавчої бази; комунікацій у професійній сфері; основ ділового спілкування, основ ділової іноземної мови (мов); професійних компетенцій, прав та обов’язків; основних положень етики.
    Методи, методики та технології: спостереження, опитування, тестування та вимірювання у фізичній терапії та ерготерапії; обробки інформації; планування та реалізації заходів фізичної терапії та ерготерапії; вербального і невербального спілкування; надання долікарської допомоги.
    Інструменти та обладнання для контролю основних життєвих показників пацієнта/клієнта; тестування та вимірювання у фізичній терапії та ерготерапії; проведення заходів фізичної терапії та ерготерапії; технічні допоміжні засоби пересування та самообслуговування.
    Особливості програми У програмі враховані специфіка Харківського регіону і потреба в кадровому забезпеченні для реалізації його реабілітаційного потенціалу. До реалізації освітньої програми залучаються професіонали практики в галузі фізичної терапії, ерготерапії. Програма реалізується у групах при поєднанні практичної та теоретичної підготовки. Обов’язковим для всіх студентів є клінічна практика, яка проводиться на базі медичних та санаторно-курортних закладів Харківської та інших областей України.
  • Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
    Придатність до працевлаштування Після завершення навчання фахівцю присвоюється кваліфікація «Бакалавр з терапії та реабілітації», він здатний працювати у складі реабілітаційної команди закладів охорони здоров’я, реабілітаційних центрів, санаторіїв та ін. і виконувати зазначену в ДК 003-2010 професійну роботу та займати посади:
    3226 – асистент фізичного терапевта;
    3226 – масажист;
    3226 – масажист спортивний та інш.
    Подальше навчання Випускники мають право продовжити навчання на другому рівні вищої освіти та здобувати ступінь «магістр». Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
  • Викладання та оцінювання
    Викладання та навчання Лекції, практичні заняття в малих групах, практика, консультації із викладачами. Студентсько-центроване навчання, самонавчання, проблемно-орієнтоване навчання, навчання через клінічну практику, гибрідна та дистанційна форми навчання тощо.
    Оцінювання Оцінювання результатів навчання здійснюється на принципах об’єктивності, систематичності, єдності вимог, відкритості, доступності та зрозумілості методики оцінювання, урахування індивідуальних можливостей студентів. Застосовується накопичувальна бально-рейтингова система, що передбачає оцінювання студентів за усі види аудиторної та позааудиторної навчальної діяльності, спрямовані на опанування навчального навантаження з освітньої програми: поточний, підсумковий контроль, комплексний кваліфікаційний екзамен; усні та письмові екзамени, заліки, презентації, проектні роботи, диференційовані заліки з практик.
    Поточний контроль – перевірка знань під час практичних занять, у формі тестування, презентації доповідей, проектів, демонстрація практичних навичок.
    Підсумковий контроль знань проводиться у формі підсумкових модульних контролів.
    Атестація здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 «Терапія та реабілітація» здійснюється у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) та практично-орієнтованого іспиту.
  • Програмні компетентності
    Інтегральна компетентність (ІК) ІК. Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, пов’язані з фізичною терапією та ерготерапією, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, із застосуванням положень, теорій та методів медико-біологічних, соціальних, психолого-педагогічних наук.
    Загальні компетентності (ЗК) ЗК 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
    ЗК 02. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
    ЗК 03. Навички міжособистісної взаємодії.
    ЗК 04. Здатність працювати в команді.
    ЗК 05. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
    ЗК 06. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
    ЗК 07. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
    ЗК 08. Здатність планувати та управляти часом.
    ЗК 09. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
    ЗК 10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
    ЗК 11. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК 12. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    ЗК 13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
    ЗК 14. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
    ЗК 15. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
    Спеціальні
    (фахові, предметні)
    компетентності
    СК 01. Здатність пояснити пацієнтам, клієнтам, родинам, членам міждисциплінарної команди, іншим медичним працівникам потребу у заходах фізичної терапії, ерготерапії, принципи їх використання і зв’язок з охороною здоров’я.
    СК 02. Здатність аналізувати будову, нормальний та індивідуальний розвиток людського організму та його рухові функції.
    СК 03. Здатність трактувати патологічні процеси та порушення і застосовувати для їх корекції придатні засоби фізичної терапії, ерготерапії.
    СК 04. Здатність враховувати медичні, психолого-педагогічні, соціальні аспекти у практиці фізичної терапії, ерготерапії.
    СК 05. Здатність провадити безпечну для пацієнта/клієнта та практикуючого фахівця практичну діяльність з фізичної терапії, ерготерапії у травматології та ортопедії, неврології та нейрохірургії, кардіології та пульмонології, а також інших областях медицини.
    СК 06. Здатність виконувати базові компоненти обстеження у фізичній терапії та/або ерготерапії: спостереження, опитування, вимірювання та тестування, документувати їх результати.
    СК 07. Здатність допомогти пацієнту/клієнту зрозуміти власні потреби, обговорювати та пояснювати зміст і необхідність виконання програми фізичної терапії та ерготерапії.
    СК 08. Здатність ефективно реалізовувати програму фізичної терапії та/або ерготерапії.
    СК 09. Здатність забезпечувати відповідність заходів фізичної терапії та/або ерготерапії функціональним можливостям та потребам пацієнта/клієнта.
    СК 10. Здатність проводити оперативний, поточний та етапний контроль стану пацієнта/клієнта відповідними засобами й методами  та документувати отримані результати.
    СК 11. Здатність адаптовувати свою поточну практичну діяльність до змінних умов.
    СК 12. Здатність надавати долікарську допомогу під час виникнення невідкладних станів.
    СК 13. Здатність навчати пацієнта/опікунів самообслуговуванню/догляду, профілактиці захворювань, травм, ускладнень та неповносправності, здоровому способу життя.
    СК 14. Здатність знаходити шляхи постійного покращення якості послуг фізичної терапії та ерготерапії.
  • Програмні результати навчання

    ПР 01. Демонструвати готовність до зміцнення та збереження особистого та громадського здоров’я шляхом використання рухової активності людини та проведення роз’яснювальної роботи серед пацієнтів/клієнтів, членів їх родин, медичних фахівців, а також покращенню довкілля громади.
    ПР 02. Спілкуватися усно та письмово українською та іноземною мовами у професійному середовищі, володіти фаховою термінологією та професійним дискурсом, дотримуватися етики ділового спілкування; складати документи, у тому числі іноземною мовою (мовами).
    ПР 03. Використовувати сучасну комп’ютерну техніку; знаходити інформацію з різних джерел; аналізувати вітчизняні та зарубіжні джерела інформації, необхідної для виконання професійних завдань та прийняття професійних рішень.
    ПР 04. Застосовувати у професійній діяльності знання біологічних, медичних, педагогічних та психосоціальних аспектів фізичної терапії та ерготерапії.
    ПР 05. Надавати долікарську допомогу при невідкладних станах та патологічних процесах в організмі; вибирати оптимальні методи та засоби збереження життя.
    ПР 06. Застосовувати методи й інструменти визначення та вимірювання структурних змін та порушених функцій організму, активності та участі, трактувати отриману інформацію.
    ПР 07. Трактувати інформацію про наявні у пацієнта/клієнта порушення за Міжнародною класифікацією функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ) та Міжнародною класифікацією функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей та підлітків (МКФ ДП).
    ПР 08. Діяти згідно з нормативно-правовими вимогами та нормами професійної етики.
    ПР 09. Реалізувати індивідуальні програми фізичної терапії, ерготерапії.
    ПР 10. Здійснювати заходи фізичної терапії для ліквідації або компенсації рухових порушень та активності.
    ПР 11. Здійснювати заходи ерготерапії для ліквідації або компенсації функціональних та асоційованих з ними обмежень активності та участі в діяльності.
    ПР 12. Застосовувати сучасні науково-доказові дані у професійній діяльності.
    ПР 13. Обирати оптимальні форми, методи і прийоми, які б забезпечили шанобливе ставлення до пацієнта/клієнта, його безпеку/захист, комфорт та приватність.
    ПР 14. Безпечно та ефективно використовувати обладнання для проведення реабілітаційних заходів, контролю основних життєвих показників пацієнта, допоміжні технічні засоби реабілітації для пересування та самообслуговування.
    ПР 15. Вербально і невербально спілкуватися з особами та групами співрозмовників, різними за віком, рівнем освіти, соціальною і професійною приналежністю, психологічними та когнітивними якостями тощо, у мультидисциплінарній команді.
    ПР 16. Проводити інструктаж та навчання клієнтів, членів їх родин, колег і невеликих груп.
    ПР 17. Оцінювати результати виконання програм фізичної терапії та ерготерапії, використовуючи відповідний інструментарій, та за потреби, модифіковувати поточну діяльність.
    ПР 18. Оцінювати себе критично, засвоювати нову фахову інформацію, поглиблювати знання за допомогою самоосвіти, оцінювати й представляти власний досвід, аналізувати й застосовувати досвід колег.

  • Освітні компоненти (силабуси)

    Перелік нормативних освітніх компонентів навчального плану ОПП «Фізична терапія, ерготерапія»:

    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

    Перелік вибіркових освітніх компонентів навчального плану ОПП «Фізична терапія, ерготерапія»:

    1-й курс
    2-й курс
    3-й курс
    4-й курс

  • Ресурсне забезпечення реалізації програми
    Кадрове забезпечення Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання на освітньо-професійній програмі, за кваліфікацією відповідають профілю і напряму дисциплін, що викладаються, мають необхідний стаж педагогічної роботи. Всі викладачі мають рівень наукової та професійної активності, який засвідчується виконанням не менше чотирьох видів та результатів ліцензійних вимог.
    Матеріально-технічне забезпечення Для забезпечення віртуального та інтерактивного навчання, навчальні лабораторії оснащені 22 інтерактивними дошками, 248 відеосистемами, 45 відеопроекторами. Оснащеність навчальних аудиторій мультимедійним обладнанням становить 100%.
    Мережеве та комунікативне обладнання повністю Ґрунтується на оптиковолоконних технологіях із Швидкістю передачі даних до 1 Гб/с та є 22 комп’ютерних класи. В навчальному процесі використовується комп’ютерна техніка з терміном експлуатації не більше 8 років. Користування Інтернет-мережею безлімітне. Працюють: навчально-науковий медичний комплекс «Університетська клініка», НДІ гігієни праці та професійних захворювань, Центр доклінічних та клінічних досліджень, Центр гендерної освіти, 4 проблемних лабораторії, анатомічний музей, віварій, центр тестування, аудиторії для симуляційного навчання (фантоми), Центральна науково-дослідна лабораторія університету, Навчально- науковий інституту з підготовки іноземних громадян, Навчально-науковий інститут якості освіти, 6 навчальних науково-виробничих об’єднань.
    Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць у гуртожитках відповідає вимогам.
    Інформаційне та навчально-методичне забезпечення Наявність офіційного сайту ХНМУ http://knmu.edu.ua/;
    сайт Наукової бібліотеки ХНМУ http://libr.knmu.edu.ua.
    Наукова бібліотека володіє фондом навчальної Літератури з усіх дисциплін, що вивчаються.
    Підтримуючи політику відкритого доступу, Наукова Бібліотека формує електронні ресурси на допомогу освітньому і науковому процесам університету, а також для інтелектуального дозвілля користувачів. Сайт Наукової бібліотеки ХНМУ – зручна точка віддаленого доступу до ресурсів власної і зовнішньої генерації, в першу чергу, це – Електронний каталог, Репозитарій ХНМУ, інтерактивні бази тестів «КРОК» та USMLE; Електронний каталог разом із спеціалізованими базами даних налічує 259 тис. бібліографічних записів, серед яких 3 313 – з посиланнями на повні тексти. створено і постійно поповнюються проблемно-орієнтовані бази даних: за основними напрямками наукових досліджень університету – «Здоров’я здорових», «Мініінвазивні втручання»,   «Серцево-судинні   захворювання», «Вірусно-бактеріальні інфекції», а також з актуальної тематики – «Доказова медицина», «Військова медицина» та «Недуги «великих» (повнотекстова); Репозитарій ХНМУ – налічує 23 450 документів, серед яких навчально-методичних матеріалів – 2 023, що забезпечує студентів можливістю самопідготовки у режимі 24/7. Бібліотека пропагує, в першу чергу, світові ресурси відкритого доступу за допомогою покажчиків з гіперпосиланнями на науково-освітні та наукові медичні Інтернет-ресурси, такі як PubMed (Medline), Cochrane Library, Science Direct, DOAJ, Open J-Gate та інші. Всі читальні зали та зали електронної інформації мають вільний доступ до мережі Інтернет і працюють в зоні Wi-Fi.
  • Академічна мобільність
    Національна кредитна мобільність Національна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про Вищу освіту» та згідно з угодами між закладами освіти, з можливістю перезарахування кредитів.
    Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється на підставі Закону України «Про Вищу освіту» та угодами між закладами освіти.
    Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не здійснюється.