Освітній процес на кафедрі внутрішніх та професійних хвороб

Навчання на кафедрі проводиться українською та англійською мовами.

Дисципліни, які викладаються на кафедрі:

  • «Професійні хвороби»:
  • для студентів 5-го курсу, що навчаються за спеціальністю 222 «Медицина»;
  • для студентів 1-го та 2-го курсів бакалаврату, що навчаються за спеціальністю «Медсестринство»;
  • «Внутрішня медицина»:
  • для студентів 4-го, 5-го, 6-го курсів, що навчаються за спеціальністю 222 «Медицина»;
  • для студентів 3-го та 4-го курсів, що навчаються за спеціальністю «Стоматологія»;
  • «Актуальні питання ревматології» (курс за вибором) – для студентів 5-го курсу, що навчаються за спеціальністю 222 «Медицина»;
  • «Хвороби цивілізації» – для магістрантів, що навчаються за спеціальністю «Технологія медичної діагностики та лікування»;
  • «Військово-польова терапія» – для студентів 5-го курсів.

Організаційні форми. Лекції відзначаються проблемним характером, супроводжуються демонстрацією пацієнта або історії хвороби. На заняттях використовуються технічні засоби навчання: мультимедійний проєктор, інтерактивна мультимедійна система тощо. Більшу частину лекційного курсу (до 75–80 %) читають професори кафедри. Тексти до всіх лекцій складаються українською та англійською мовами. Матеріал постійно переробляється й доповнюється новими фактичними даними. Практичні заняття проводяться у формі клінічного розбору.

Контроль знань. На кафедрі широко використовуються тестові завдання для визначення початкового, поточного й кінцевого рівнів знань студентів. Розроблено тестову базу і впроваджено в освітній процес прикладну навчально-контролюючу програму для студентів «Асистент-2». Створено електронний банк завдань у форматі ліцензійного тестового іспиту «КРОК-2», що містить клінічні задачі з різних тем навчального плану.

Навчально-методичне забезпечення. Під час навчання студенти використовують підручник «Професійні хвороби» (із грифом МОН України), створений співробітниками кафедри у співавторстві з провідними фахівцями однопрофільних кафедр вищих медичних навчальних закладів України та виданий у 2011, 2015 та 2017 р. – українською мовою, у 2012 р. – російською, у 2016 р. – англійською. Достатня кількість підручників в університетській бібліотеці дозволяє кожному студенту одержати екземпляр перед проходженням циклу.

Інноваційні технології. Розроблено наочні матеріали з дисциплін, що читаються на кафедрі. Ці матеріали демонструються студентам на лекціях і практичних заняттях, надаються на електронних носіях для позааудиторної самостійної роботи. У самостійній роботі студентів як на практичних заняттях під керівництвом викладача, так і в позааудиторний час використовуються мультимедійні навчальні й навчально-контролюючі програми. Під час викладання матеріалу студентам надається алгоритм пошуку додаткових відомостей із посиланнями на паперові чи електронні видання, у тому числі ресурси Інтернет. В умовах дистанційного навчання викладачі кафедри створюють окремі компоненти електронних курсів та проводять лекції і практичні заняття на платформі MOODLE, ZOOM та Google Meet; надсилають повідомлення студентам, розробляють та перевіряють завдання, ведуть електронні журнали обліку оцінок, налаштовують ресурси курсу. Електронний навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни складається з таких компонентів: назва, короткий опис дисципліни, методичні рекомендації щодо використання веб-ресурсів, послідовності виконання, особливості контролю; програма навчальної дисципліни; критерії оцінювання; лекційний матеріал у текстовому вигляді з графіками, малюнками і таблицями, презентації, відео- та аудіозаписи матеріалів, необхідні для доповнення та ілюстрування лекційного матеріалу; відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів; тести для усіх видів контролю рівня знань (самоконтроль, поточний і підсумковий контроль).

Навчальні кімнати і лекційна аудиторія на кафедрі обладнані сучасними інтерактивними пересувними та стаціонарними відеопанелями мультимедійного навчання, які активно використовуються у проведенні занять з дисциплін «Внутрішня медицина», «Професійні хвороби», «Військово-польова терапія». Для поглиблення знань студентів додатково надаються аудіо-, фото- та відеоматеріали. Сучасні відеоматеріали та вищевказані технічні можливості дають змогу поєднати демонстрацію процесу з перевіркою розуміння студентами запропонованої інформації.

На базі створеного сучасного комп’ютерного класу студенти мають змогу пройти комп’ютерне тестування з поточних тем дисциплін та вирішити базові тестові завдання. Комп’ютерні тести розробляються викладачами кафедри, базуючись на матеріалах типових завдань з «КРОК-2» «Загальна лікарська підготовка» та «Стоматологія» для вітчизняних та іноземних студентів. Створено веб-портал кафедри та групу в соціальній мережі Facebook.

Підвищення педагогічної кваліфікації. Внутрішніми кафедральними формами підвищення кваліфікації викладачів є: контрольні відвідування занять завідувачем кафедри, взаємовідвідування занять викладачами, показові та відкриті заняття, участь у семінарах і наукових нарадах із подальшим обговоренням їх результатів на засіданнях кафедри. Крім того, співробітники проходять цикли спеціалізації та удосконалення («Психологія професійної діяльності викладача вищої школи»), здобувають профільну вищу освіту (за спеціальністю «Педагогіка вищої школи», освітньо-кваліфікаційний рівень магістра). В сучасних умовах активно використовуються дистанційні форми підвищення кваліфікації (web-семінари).