Основним напрямом навчальної діяльності на кафедрі є підготовка (первинна спеціалізація) лікарів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина», а також підвищення кваліфікації сімейних лікарів на циклах тематичного удосконалення. Крім того, на кафедрі проводиться підготовка інтернів за фахом «Загальна практика – сімейна медицина».
На кафедрі проводяться такі цикли з підвищення кваліфікації:
- Цикл первинної спеціалізації «Загальна практика – сімейна медицина» (3 та 6 місяців).
- Інтернатура «Загальна практика – сімейна медицина» (2 роки).
- Цикл стажування «Загальна практика – сімейна медицина».
- Цикл тематичного удосконалення «Клінічні синдроми в загальній лікарській практиці» для сімейних лікарів, терапевтів.
- Цикл тематичного удосконалення «Надання паліативної допомоги в загальнолікарській практиці (для лікарів лікувального, педіатричного, медико-профілактичного, стоматологічного профілів).
- Цикл тематичного удосконалення «Невідкладні стани в клініці внутрішніх хвороб»(для лікарів лікувального профілю).
- Цикл тематичного удосконалення «Медичні стандарти діагностики та лікування внутрішніх хвороб в практиці сімейного лікаря» (для сімейних лікарів та терапевтів).
- Цикл тематичного удосконалення «Клінічна ЕКГ» для сімейних лікарів та терапевтів.
Співробітниками кафедри створені методичні розробки практичних занять, самостійної роботи, банк тестових завдань і методичні вказівки для лікарів-слухачів й інтернів. У навчальному процесі використовуються найсучасніші педагогічні технології – комп’ютерні навчальні й тестові програми, демонстрація відеофільмів, мультимедійні демонстраційні матеріали, які постійно поповнюються й оновлюються. Налагоджений зв’язок з іншими кафедрами сімейної медицини вищих навчальних закладів України.
Співробітники кафедри є засновниками Харківської обласної Асоціації сімейних лікарів, яка активно бере участь у розвитку сімейної медицини в регіоні й атестації сімейних лікарів м. Харкова і області.
Інноваційні технології навчання
Ефективний процес навчання в сучасних умовах найбільш доцільний при використанні інноваційних навчальних технологій, що дозволяють найбільш оптимально формувати й удосконалювати професійні знання, вміння та навички у лікарів без присутності пацієнтів, а з використанням комп’ютерних симуляторів, спеціальних фантомів, муляжів і тренажерів, які забезпечують створення віртуальної реальності медичних втручань і процедур.
На лекціях та практичних заняттях викладачі кафедри застосовують новітні технології:
- Смарт-дошка, яка не тільки замінює звичайну дошку з можливістю малювати різними кольорами, а й дозволяє створювати відеоряд і наочні ілюстрації під час лекції. Крім того, можна малювати поверх існуючих фотографій і малюнків.
- Комплекс «Turning Technologies» для експрес-опитування і проведення іспитів за допомогою так званих респондерів, які отримує кожен лікар-курсант. Завдяки цьому пристрою всі лікарі одночасно відповідають на запитання, які з інтервалом в 1–2 хв з’являються на екрані.
- Симуляційне обладнання: манекен для відпрацювання навиків серцево-легеневої реанімації з інтубацією, манекен для реанімації для дітей і накладки на манекен для дорослого, які імітують травму.
На манекені для дітей можливе проведення навчання реанімації для дітей, догляд за дитиною і видалення стороннього тіла з верхніх дихальних шляхів.
Накладки для імітації травм допомагають відпрацювати навички зупинки кровотеч, перев’язки та накладення шин і лонгет у дорослих. Накладки передбачають можливість контролю кровотечі і реалістичність її зупинки. Сучасні тенденції медичної освіти вимагають використання симуляційної техніки, що дозволяє досягти максимального ступеня реалізму при імітації різноманітних клінічних сценаріїв, а також відпрацювання технічних навичок окремих діагностичних і лікувальних маніпуляцій.
- Симуляційний тренінг із залученням «стандартизованого пацієнта» (заздалегідь підготовлений актор), що інсценує (симулює) клінічний випадок відповідно до заданого клінічного сценарію.
- Дистанційне відеоспостереження протягом іспиту на володіння практичними навичками.
- Бінарні лекції. Кафедра бере участь в інноваційному проєкті ХМАПО «Бінарні лекції в процесі післядипломної освіти лікарів загальної практики», головною метою якого є демонстрація культури дискусії, сумісного вирішення проблеми; втягування слухачів в обговорення; спонукання ставити питання, висловлювати особисту точку зору; одержання зворотного зв’язку з аудиторією.
Викладачами кафедри видано 12 монографій, 14 навчальних посібників, отримано 4 авторські свідоцтва на винаходи. Опубліковано більше 400 наукових робіт у медичних виданнях.