Ключові чинники жіночого лідерства у вищій медичній освіті: філософський аналіз
У межах Україно-британського проєкту «EmpowerHer: просування жіночого лідерства у вищій медичній освіті», що реалізується Центром гендерної освіти ХНМУ разом зі Школою клінічної медицини Кембриджського університету за фінансової підтримки програми «Going Global Partnerships» від Британської Ради, за останній рік було здійснено низку дослідницьких ініціатив.
Однією з них стали інтерв’ю із жінками, які займають у ХНМУ різні лідерські позиції. Як результат, був осмислений досвід цих лідерок і проведений філософський аналіз їхніх здобутків з метою виявлення ключових чинників успіху в науковій та академічній кар’єрі.
Філософський аналіз – це аналіз певного матеріалу за допомогою філософських та загальнологічних методів дослідження (дедукції, індукції, узагальнення тощо) з метою побудови теорії, що ґрунтується на фундаментальних висновках про певну сферу діяльності. Дослідницька група намагалась виявити чинники, які сприяють розвиткові лідерських якостей у жінок, а також те, що заважає їхньому успіху в академічній та науковій кар’єрі у вищій медичній освіті.
Поставлені в ході інтерв’ю запитання стосувались шляху цих жінок до значних професійних здобутків, а також ставлення до жіночого лідерства в цілому. У межах інтерв’ю йшлося про їхні родини і шлях дорослішання, спогади щодо навчання в школі й в університеті, робочі стосунки та кар’єрний шлях тощо.
Майже всі опитані респондентки зауважували, що в певні моменти свого життя стикалися з ґендерними стереотипами щодо кар’єри жінки в цілому і в медицині та медичній освіті зокрема. Вони також зазначали, що гендерні стереотипи щодо жіночого лідерства досі наявні в нашому суспільстві: багато хто радили жінкам «займатися родиною, а не кар’єрою», «не гаяти час, а народжувати дітей», не думати серйозно про лідерські ролі, і це, звичайно, заважало у кар’єрі. Більш того, дехто з опитаних жінок самі трохи скептично ставились до інших лідерок, а свою лідерську позицію вважали навіть якимось щасливим збігом обставин.
Які ж висновки можна зробити щодо чинників успіху лідерок нашого університету? Підсумовуючи матеріал усіх інтерв’ю, можна умовно виділити дві групи чинників: перша – «чинники оточення», друга – власні амбіції. У наших респонденток були у наявності чинники, що належать до обох груп, отже, на нашу думку, можливо це і сприяло їхньому успіху.
Аналізуючи «чинники оточення», нашу увагу привернуло те, що в ситуації, коли хоча б дехто з оточення (можливо, не всі, але бодай хтось – батьки, друзі або викладачі) принаймні не заперечували той факт, що жінка може досягти лідерських позицій, а в кращому випадку – сприяли цьому, жінці легше вдавалося реалізувати кар’єрні амбіції. Деякі з опитаних жінок мали привілей бачити перед собою справжню рольову модель – успішну жінку, яка спрацьовувала для них за взірець і вони вчилися у неї. Суттєво допомагала респонденткам підтримка рідних: батьків та/або чоловіка, які брали на себе частину обов’язків щодо проведення часу з дітьми наших героїнь, чим вивільняли певний часовий ресурс, що сприяло професійному розвитку.
Другий чинник – це власні амбіції, коли респондентка прагнула досягти успіху та інвестувала певні зусилля в цей процес, незважаючи на перешкоди, що виникали. Навіть якщо б оточення заохочувало, але сама жінка цього б не хотіла, то навряд чи вона досягла якихось вершин, адже успіх, як зазначала переважна більшість опитаних, це важка і кропітка щоденна праця: «Для успіху необхідно постійно вчитися, розвиватися <…> Недостатньо просто захистити дисертацію і почивати на лаврах, справжній успіх – це робота, і робота постійна».
Тож можна зробити певний висновок: аби жінки краще могли реалізувати себе як лідерки, необхідно заохочувати, підтримувати, показувати вдалі приклади успішних жінок, а також позитивно впливати на суспільну свідомість у бік подолання стереотипних поглядів, аби жіночим кар’єрам бодай не заважали, а краще б сприяли тому, щоб молода жінка, яка прагне професійної і лідерської реалізації, повірила в себе і діяла.
Асистентка кафедри філософії та суспільних наук
Марія Фідровська
Матеріал створено в межах проєкту «EmpowerHER: просування жіночого лідерства у вищій медичній освіті», що реалізується за фінансової підтримки програми Going Global Partnerships від Британської Ради.
#GoingGlobalPartnerships