ІІ медичний факультет сьогодні

На факультеті навчається близько 900 здобувачів освіти. Серед них близько 5 відсотків – відмінники навчання, майже половина мають оцінки «добре» і «відмінно». Кожен п’ятий здобувач освіти бере участь в наукових дослідженнях в складі студентського наукового гуртка. Їх результати заслуховувались на підсумкових наукових конференціях університету, також в інших закладах вищої освіти України та за кордоном.

Для здобувачів освіти ІІ медичного факультету також викладають такі видатні постаті, як член-кореспондент Національної академії медичних наук України, лауреат Державної премії України, почесний громадянин м. Харкова та Харківської області, доктор медичних наук, професор, почесний професор ХНМУ Лісовий В.М.; Народний депутат України, член Комітету Верховної ради з питань охорони здоров’я України, академік Національної академії медичних наук України, почесний громадянин Харківської області, керівник Північно-Східного наукового центру Міністерства охорони здоров’я України, заслужений лікар України, заслужений діяч науки і техніки України, професор кафедри клінічної фармакології та внутрішньої медицини, почесний професор ХНМУ Біловол О.М.; завідувач кафедри внутрішньої медицини № 2 і клінічної імунології та алергології  імені академіка Л.Т. Малої ХНМУ, заслужений професор ХНМУ, заслужений діяч науки та техніки України, академік академії наук Вищої освіти України, доктор медичних наук, професор Кравчун П.Г.; завідувачка кафедри нервових хвороб № 1, докторка медичних наук, професорка, заслужена професорка ХДМУ, заслужена діячка науки і техніки України, академік Української академії наук, голова асоціації неврологів Харківської області Григорова І.А.

Харківський національний медичний університет є одним з визнаних лідерів серед медичних університетів України у сфері впровадження технологій дистанційного навчання у навчальний процес. Саме на ІІ медичному факультеті, в рамках державної діджиталізації, Вченою Радою університету було прийнято рішення впровадження на ІІ медичному факультеті проєкту «Цифровий деканат», який виступає як організаційний центр, що керує роботою Університету. Деканат виконує функції адміністративного забезпечення освітнього процесу, має координуючі функції і ведення діловодства. Діяльність деканату спрямована на формування єдиного освітнього простору і розроблення та апробацію комплексу нормативно-технологічної документації з експертизи інформаційно-освітніх ресурсів.

Сьогодні факультет є одним з провідних серед факультетів медичних закладів вищої освіти України за підготовкою лікарів через налагоджену швидку та сучасну комунікацію викладачів та студентів. Неперервній розвиток інструментального та програмного забезпечення дистанційного навчання потребує  активного використання навчальних оболонок, тому впроваджено вільно розповсюджувану оболонку Moodle, Zoom, Microsoft Teams та набір інструментів та сервісів Google “G Suite for Education”. Представники ІІ медичного факультету першими почали доопрацьовувати і впроваджувати нові форми навчання, апробують, а потім навчають представників інших факультетів. Розвиток дистанційного навчання реалізується через багатопланову роботу, яка проводиться на кафедрах факультету.

Зауважимо, що на сьогоднішній день виховна робота зі здобувачами вищої освіти є важливим розділом діяльності факультету. Зусилля в цьому напрямку сконцентровано на поліпшенні професійної підготовки, дотриманні навчальної дисципліни, вихованні всебічно розвиненої особистості.

До плану роботи факультету входять наступні напрямки виховної роботи:

1) організаційні заходи, національно-патріотичне виховання;

2) моральне виховання;

3) естетичне виховання;

4) фізичне виховання тощо.

Зауважимо, що головна мета виховання полягає не в тому, щоб виховати спеціаліста в будь-якій галузі. Насамперед, мета виховання – це «зростити» високоморальну особистість, яка є розумом і рушієм нації!

Деканатом та кафедральними колективами здійснюється робота щодо активного виявлення найбільш здібних здобувачів вищої освіти і заохочення їх до наукової творчості в галузях фундаментальних та прикладних дисциплін, як на це вказує досвід роботи студентського наукового товариства і результати участі у Всеукраїнських олімпіадах.

Серед найважливіших аспектів світоглядного змісту навчального процесу перевага надається  посиленню морально-деонтологічного напрямку у викладанні дисциплін на кафедрах факультету.

На II медичному факультеті створена та працює комісія з навчально-виховної роботи, яку очолює декан факультету. До складу комісії входять заступники декана, відповідальні за навчально-виховну роботу на кафедрах факультету, голова ради студентського самоврядування, голова Студентської ради гуртожитку № 2. Одним із напрямків роботи комісії є виховна робота в гуртожитку, яка має особливу цільову спрямованість на профілактику правопорушень.

Шляхи та перспективи вдосконалення діяльності ІІ медичного факультету

ІІ медичний факультет традиційно зосереджує зусилля на забезпеченні необхідного рівня змісту та обсягу роботи за провідними напрямками діяльності факультету: удосконаленні організаційно-методичного рівня навчання здобувачів вищої освіти, підвищенні вимогливості та об’єктивності щодо результатів поточного та семестрового контролю, подальшому розвиненні внутрішньофакультетських форм підвищення кваліфікації викладачів, підтримці фундаментальних та прикладних наукових досліджень кафедр, підготовці резерву та науково-педагогічних кадрів, розвитку студентського самоврядування, форм виховної роботи.

Кафедральні колективи постійно удосконалюють робочі навчальні програми зі спеціальностей шляхом внесення доповнень та оновлень сучасного матеріалу.

В умовах вдосконалення кредитно-трансферної системи кафедрами проводиться робота зі вдосконалення відповідного навчально-методичного забезпечення навчального процесу. Кафедрами створені навчальні посібники та методичні рекомендації для самостійної та аудиторної роботи здобувачів освіти та для викладачів. Постійно відбувається перегляд та доповнення тестових завдань, які дозволяють контролювати процес підготовки здобувачів освіти до заняття та ступінь засвоєння ними матеріалу.

Важливим засобом підвищення ефективності навчально-виховного процесу є подальше підвищення ефективності рейтингу навчальної діяльності здобувачів вищої освіти. Деканат та Вчена Рада факультету постійно приділяє увагу забезпеченню безумовного виконання положень рейтингу всіма кафедрами, поглиблення міжфакультетської інтеграції щодо організації уніфікованого поточного контролю. Зусиллями деканату розроблені та впроваджуються комп’ютерні програми з обліку успішності та пропусків занять.

Вчена Рада факультету та її комісії здійснює вагомий внесок в удосконалення роботи колективу ІІ медичного факультету. Постійно працюють комісії Вченої Ради: навчально-методична (голова – проф. В.Д. Бабаджан), координація науково-дослідницької роботи (доц. О.С. Шевченко), лікувально-профілактичної роботи (проф. О.М. Шелест), рада завучів кафедр (доц. Н.О. Гордієнко). Зусиллями комісій розроблені та впроваджені ряд пропозицій з удосконалення провідних напрямків діяльності факультету: впроваджені переліки обов’язкових мінімумів практичних навичок, проаналізовано стан науково-дослідницької роботи кафедр та їх кадрового забезпечення, здійснюється всебічний контроль за підвищенням педагогічної та професійної кваліфікації, виконанням дисертаційних робіт, вивчаються показники та результати лікувально-профілактичної роботи тощо.

Аналізуючи якісні показники успішності складання Комплексних випускних іспитів за останні роки, слід зазначити, що спостерігається стійке покращення. Завдяки великій організаційно-методичній роботі, яка проведена випускаючими кафедрами, деканатом ІІ медичного факультету з підготовки і проведення Комплексних державних іспитів, створені сприятливі умови для реалізації у повному обсязі інспекційних можливостей Голови та членів акредитаційної комісії, об’єктивної оцінки рівня сформованості теоретичних знань та практичних умінь випускників.

В якості першочергового завдання щодо подальшого розвитку ІІ медичний факультет розглядає формування об’єктивних передумов суттєвого покращення результатів контрольних навчальних заходів, як семестрового так і державного рівня атестації здобувачів вищої освіти. Продовжується робота кафедр факультету в напрямку подальшого вдосконалення методичного забезпечення навчання, оптимізації його змісту, профільній інтеграції науково-технічної бази та практичних навичок. Значний обсяг організаційно-методичної роботи проведено опорними кафедрами щодо оптимізації змісту відповідних напрямків підготовки, розробки нових програм навчання.

Однією з перспектив розвитку факультету є впровадження практик студентоцентрованого навчання в освітній процес: участь здобувачів вищої освіти у формуванні освітніх програм та  вибір ними навчальних дисциплін; впровадження сучасних практик в навчальну діяльність. Втілення студентоцентрованого навчання і викладання передбачає повагу й увагу до розмаїтості здобувачів освіти та їхніх потреб, уможливлюючи гнучкі навчальні траєкторії; застосування різних способів подачі матеріалу там, де це доречно; гнучке використання різноманітних педагогічних методів; регулярне оцінювання і коригування способів подачі матеріалу та педагогічних методів; розвинення у здобувача вищої освіти відчуття незалежності водночас із забезпеченням належного наставництва і підтримки з боку викладача; розвиток взаємоповаги у стосунках учня і викладача; наявність належних процедур реагування на скарги.